Тодор Ташев

Екологична обработка (консервиране) на дървесина против гниене

21 мнения в тази тема

Заглавието на темата е красноречиво. Ще добавя само, че в момента правим ограда на Мястото и е голяма чуденка дали да оставим обелените борови колове без обработка или да ги третираме по някакъв начин. Чудим се колко време ще изтрае подобна ограда и струва ли си да се занимаваме, при условие, че обработката на коловете може да е по-скъпа от себестойността на самите колове. При смяната им след време, те ще бъдат използвани напълно в градината, а до тогава е възможно да има жива ограда (дай Боже!).

 

Въпросите са следните:

 

- Знаете ли естествени (натурални) продукти, които да консервират дървесината - за сравнително маловажни и нискобюджетни неща като ограда и за отговорни - като носеща конструкция на къща?

 

- Имате ли опит с обгарянето на дървесината и до каква степен този метод удължава живота й?

 

- Какво смятате, че ще се получи, ако дървесината се облече в дебел полиетиленов ръкав, достигащ над нивото на земния слой и се затвори плътно към дървото с подходящо средство? Дали остатъчната влага ще разруши дървесината или липсата на контакт с микроорганизмите ще спомогне за по-дълъг живот?

 

- На някой минавал ли му е през ума да използва продукт, който създава плътен водонепропусклив слой, например т.нар. "течна гума" и как виждате положението след 10 г. например? Екологично ли е според вас подобно решение или не?

 

 

Моето лично мнение по въпросите, които сам си зададох е, че до тук не съм открил истински надежден и 100% безвреден начин за консервиране на дървесина. На пазара има няколко продукта, но техните съставки или не се споменават или съвсем явно им личи, че тотално не са еко. Широко използваният в миналото (а дори и днес) креозот вече се разпознава като потенциален канцерогенен фактор. Друг не-еко материал е битумът, който отново широко се използва у нас. 

 

Знам за един екологичен начин за консервиране на дървесина, но за съжаление той не е много евтин и е икономически нерентабилен за ограда. Подходящ е за ценна и важна дървесина. Това е смес от равни части ленено масло, боров терпентин и пчелен восък. Начинът за приготвяне е лесен: пчелният восък се топи на водна баня и към него се добавя лененото масло и боровия терпентин. Виждал съм да се използва горещ (разтопен) за намазване с четка на носещи греди на еко-глинена къща, а други го използват охладен (втвърден) за намазване на дръжки на инструменти. От топлината на ръцете мазилото прониква навътре и не мазнее - така казват. НЕ СЪМ ПРОБВАЛ ЛИЧНО и не мога да потвърдя ефективността на метода. Просто споделям какво знам.

 

Смятам да обгоря с газовата горелка боровите колове до 5-10 см. над земята, а времето ще покаже има ли ефект.

 

Много ми се иска да опитам да "облека" дървото с полиетиленов ръкав или с течна гума за основите на къщата, като смятам, че това ще влезе в едни прилични норми на екологосъобразност, при условие, че няма токсичност за околната среда, а след много години, демонтирането и рециклирането на носещата конструкция няма да създаде екологичен проблем. Въпросът е, че не мога да провидя как ще се отрази това на дървесината. Мнения?

 

Топката е у вас...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Първо кажи след колко време ще сменяш тази ограда с жив плет. Ако става въпрос до 3-4 години, въобще не си играй да търсиш начини за консервиране. По-добре измисли каква ще е живата ограда.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ние с ленено масло сме боядисали оградата, минава се всяка година. Няма, обаче, достъп до земята. За колове ще трябва да стоят доста време обилно потопени в ленено масло, за да навлезе в порите, не знам колко пари ще излезе това.

Преди, когато са правели лозята с акациеви колове, академикът, който ни беше лозаровинарския курс, ни каза, че са ги топяли в огромни бидони с разтвор на медна основа. При такова консервиране издържали над 100 години.
 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Маслената импрегнация трябва да се прави в автоклав с високо налягане (според твърдостта на дървото), иначе е прекалено нефелна. Домашното импрегниране чрез вана (конструкция, на която мяташ винил като вона и вътре изливаш 500 литра старо машинно масло, примерно) върши частична работа и дори да седи седмици, не прониква в дълбочина.

 

Ако използваш акациеви колове, ще имаш дългогодишна конструкция и без импрегнация. Не 100, но съм виждал беседка в Родопите, където все пак е планина и има много повече влага, сняг и дъжд от полето, която е правена от един дядка преди (тогава) 40 години, изцяло от акация, карана с волска каруца нагоре. Щом издържа 12 човека запой 3 дни, смятам че е ЖЕУЕЗНА.

 

Разгледах въпросите, но не можах да разбера каква е по-общата концепция? Ако искаш ВРЕМЕННА ограда, докато стане живата, какво ти пука за импрегнация и запазване? Даже е по-добре да не правиш тия неща, за да ползваш после спокойно коловете за високи лехи, хугели и тн.

 

Ако искаш ДЪЛГОВЕЧНА ограда от дърво, но да е "еко", защо не използваш бетонови стъпки и стоманена връзка с коловете?

 

А това с битум, течна гума, асфалт и тн - нищо от това не бих нарекъл "еко", защото са петролни продукти с неизвестен отпечатък и отделяне в средата. Но аз лично не съм чак такъв педант, защото ако бях, и обгарянето с LGP бих заклеймил и бих позволил само обгаряне на жив огън, запален с устойчиво отгледана дървесина на собствена земя :D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за мненията ви до тук!

Оградата би трябвало да се направи така, че да издържи до момента, в който зелената такава порасне достатъчно, че да върши нейната функция. Основно ми е необходима за възпрепятстване на едрия рогат добитък, който минава покрай мястото всекидневно. Не знам колко време ще е необходимо на растенията служещи като ограда да наемат. 3-4 години може би ще са достатъчно, ще видим. 

За акацията и аз съм чувал добри неща и може би ще сложа няколко такива кола за подсигуряване.

 

Все пак остава въпроса дали има полза (и то каква) от обгарянето за дървесината, която искаме да запазим за по-дълго или това е мит.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От какво ще е живата ограда? Ако е бързо растящо и за 5-6 години стане непроходима за коза и крава, не ти трябва дори и акация! За 5 години борови колове с фи 50 мм не мисля, че ще деградират.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Акация:
post-23-0-15752100-1436387173_thumb.jpg
Вкопана направо в земята, само с няколко санта подложка от пясък:
post-23-0-34721900-1436387174_thumb.jpg
post-23-0-90961400-1436387174_thumb.jpg

Годината е 2011, може би е крайно време да извадя един кръг и да видя какво се случва отдолу. Но за сега нямат вид на гниещи.

Ограда от "капаци", борови. И тя е от 2011. Тази тук е за клиенти, за това е толкова джиджана :)
post-23-0-60048300-1436387175_thumb.jpg
Иначе и на нашата къща е таква, но капаците не са изравнени. Тя е още по-стара и дървото си седи мнгоо добре. Е, да, не стъпва на земята.

post-23-0-08846400-1436388128_thumb.jpg


Кошера, изгорен с горелка и после импрегниран с Ленено масло, восък, борова смола (и колофон). Нагряваш дървото и мажеш горещата смес:
post-23-0-16627900-1436387176_thumb.jpg
Той е съвсем пресен, та не знам колко време ще изкара тази импрегнация и кога ще се наложи да се повтаря.

 

Това няма много връзка с питането, ма за фукня... :)
Чамови дъски, горени с горелка, после с лак на водна основа.

post-23-0-22240900-1436387663_thumb.jpg

post-23-0-47536200-1436387663_thumb.jpg

Михаил Караянчев хареса това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ааахахахаххахахах. Буш, за пода също ли гориш и веднага мажеш или може да мине човек с горелката всичко и после да маже?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нагряването на кошера беше, за да се импрегнира и за да проникне восъка в дълбочина. Понеже пода е с лак, там не нагрявах, а мазах по стандартния начин. Като първата ръка беше разредена 50/50 с вода, именно за да попие по-дълбоко.
(Що така се засмя - това не разбрах :) )

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
 

Защото няма нищо общо с питането, ама нали се фукаш :P

bushkata хареса това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Еха, тези плочи от акация бих ги оценил на 2000 лв матряла, а ако ги предложиш на подходящия човек в конгломерата Симеоново-Драгалевци-Бояна, може и двойно! Завидях ви страшно - за машината, с която сте ги нарязали :)

bushkata хареса това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За да не разводнявам темата, ще пусна друга, в която да разгледаме зелената ограда.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За да не разводнявам темата, ще пусна друга, в която да разгледаме зелената ограда.

дали си попадал на това: плетена ограда от върбови клонки:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151207431675920&set=a.172252135919.123265.164010930919&type=1&relevant_count=1

Така можеш да пропуснеш временната ограда от дървени колове :)

Sid хареса това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре дошла, Петя :) И мерси, че подбутна тая тема, да видим Тодор какво е измислил :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако зад плетената ограда има нещо примамливо, смятай, че всичкият добитък е минал през нея. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако зад плетената ограда има нещо примамливо, смятай, че всичкият добитък е минал през нея. 

Същата тази ограда се разлиства на следващата година.  Вярно, може в началото да е слабичка, но пък бързо се получава зелена ограда с нормална височина. Това на теория де.

alys хареса това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

относно обгарянето - на много ценна тема попаднах ето тук:
http://www.permies.com/t/22394/timber/charring-effective-treatment-ground-preservation

Обгорения материал е стара японска технология за консервиране на дървесината (против гъби, плесени, дори пожар, устойчиви на атмосферно време). Техниката се казва shou-sugi-ban (yakisugi), на англ. charred wood/ torched wood. Накратко: обгаряне, гасене с вода, шлайфане/телена четка, измиване, съхнене, по-желание за по-лъскав вид - омасляване.

Оригинално се обгаря само кедър. Твърдата дървесина прогаря равномерно, а меката - шарките на дървото изпъкват. За меката дървесина по-скоро има декоративен характер - имитира състаряване. И доколкото разбрах - за обгарянето на меката дървесина, каквато е чамовата, няма доказателства да помага против гниене, ако е поставена в земята.

 

Това, което още не съм разбрала е какъв друг вид дървесина може да се използва тая техника за външно приложение (може би е за отдела тема) - напр. за акация. И има ли нужда от някакво допълнително третиране.

Ако това е така, то тогава за твоя случай с оградата - може би е по-добре да вземеш акациеви колове (поне такива се продават) и да ги обгориш

Sid хареса това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре дошла, Петя :) И мерси, че подбутна тая тема, да видим Тодор какво е измислил :)

благодаря за топлия прием :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хм, отвличаме му темата на Тошко, но той няма да се сърди (ако въобще чете тук още). Тъй или иначе от началото и на него не му беше много ясна концепцията...

 

Трябваше да е временна ограда докато порасте живата, но така и не разбрахме каква ще е живата и дали ще върши работа въобще - както Алис правилно казва, кравите са доста упорити насекоми! :)

 

А временната пък няма нужда от никакви алибалистики и губене на време, защото дори чамове колове ще издържат достатъчно дълго, особено ако се хванат за една вкопана арматурка ;) 

 

Обгарянето се практикува и по нашите земи, старите дърводелци знаят, ползва се за снадки, като "закалка" също. Гредите по стари къщи, особено ако има възможност за наблюдаване на носещите греди на гредореда откъм мазето - все са обгорени. Само дето не останаха много живи майстори :( Но ако имаш материал акация (или пък още по-добре - КЕДЪР, въпросът е по-скоро коя банка да ограбиш, че да стигнат парите), устойчивостта ти е вързана в кърпа и без обгаряне, особено за временна ограда :)

 

пп: Имам някакво усещане, че се познаваме на живо, покрай Чановете...

alys хареса това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тъй като това лято възстановявах дървена веранда, или по-точно я изграждах наново, се разрових из интернет на тема декинг. Та в момента на много места предлагат "термообработено дърво". Реално това е осъвременена и доразвита технологията на обгарянето - пекат дъските на температури над 1000 градуса. При което дървесината се овъглява без да изгаря. Става тъмнокафява (а не черна) много лека, абсолютно защитена от всякакви гадинки - те не ядат въглен. Внасят ясен, бор и ... още няколко вида така обработени дъски, но като цена е доста солено. 80-100+ лв./кв. м.

 

По форумите за декинг много хвалеха и сибирската лиственица, като изключително устойчива на влага, плътна дървесина. Венеция и Санкт Петербург били построени на дънери от сибирска лиственица. Но и там цената идваше над 50-60 лв./кв. м.

 

За сигурен жив плет, при това плододаващ аз ще опитам с WINTER HARDY ORANGE (Poncirus Citrus Trifoliata), на български е див лимон, вирее свободно навън, студоустойчив е. Има остри бодли и пише че ако се плозва за жив плет, може да се сгъсти до толкова, че даже котки и змии не могат да преминат. Плодовете са горчиви и не са подходящи за директна консумация, но могат да се ползват за сладка и като подправки. Медоносно растение. Също така е много подходящо като подложка за присаждане на облагородени цитруси.

Аз съм сложил семки в хладилника, които ще засадя напролет, но разбрах, че се предлагали растения в ботаническата градина в София - под Драгалевци.

 

Ето няколко линка с повече информация:

http://www.gradinata.bg/index.php?page=plant&plant_id=858

http://madamtulip.blogspot.bg/2014/04/poncirus-trifoliata.html

  

Орадата от върбови клони изглежда страхотно!

 

Михаил Караянчев хареса това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създай нов акаунт или се впиши, за да коментираш

За да коментираш, трябва да имаш регистрация

Създаване на акаунт

Присъедини се. :) Регистрацията става бързо!


Регистрация

Вход

Имаш акаунт? Влез оттук.


Вход

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    В момента само ти разглеждаш тази страница.