Jump to content

Преди да се регистирате, молим ви прочетете Правилата на форумите и Какво е Без Мотика?.

Боби Димитров

Камчатки (Lonicera caerulea var. kamtschatica)

Recommended Posts

Славянски

Screen-Shot-2018-04-06-at-12.02.43-PM.pn

Screen-Shot-2018-04-06-at-12.02.56-PM.pn

Ами така е - някои ще набиват нарове и безтанинови райски ябълки, а ние ще хапваме камчатки ;) Онези в Сибир друго нямат! И още една таблица за цъфтежа, включва и други сортове:
Screen-Shot-2018-04-06-at-12.03.20-PM.pn

https://www.lovehoneyberry.com/best-honeyberry-variety/

  • Харесвам 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Варела

Спокич, @Славянски Той е знаел ;) Ей го плана ;)

LONICERA kamtschatica Nimfa    2 бр.   Лясково

LONICERA kamtschatica wojtek    2 бр.   Лясково

Lonicera k. Sybiraczka    1 бр.   Лясково

Lonicera k. Docz' Velikana    1 бр.   Лясково

Lonicera k. Vostorg    1 бр.   Лясково

Lonicera k. Zojka    1 бр.   Лясково

 

Lonicera k. Boreal Blizzard    1 бр.   Пловдив

Lonicera k. Tundra    1 бр.   Пловдив

Lonicera k. Honeybee    1 бр.   Пловдив

LONICERA kamtschatica Nimfa    2 бр.   Пловдив

LONICERA kamtschatica wojtek    2 бр.   Пловдив

Lonicera k. Zojka    1 бр.   Пловдив

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Един коментар относно сорт Honeybee и камчатките / хаскапът въобще:

Цитат

L. caerulea "Honeybee" ("Пчела") е плодоносен храст, който е отгледан от Боб Борс в Университета на Саскáчуан като рано цъфтящ опрашител за сортове "Borealis", "Tundra" и трите сорта "Indigo". Сорт с превъзходни плодови качества.

Задържа плодовете си много по-дълго от останалите сортове на Борс. Стъблата са склонни да се откъсват заедно с плодовете при машинно прибиране, но това е по-малко проблематично за домашния градинар.

Това не е нито растение за алпинеум, нито е алпийско, нито многогодишно тревисто.

Храстът достига 6-8 фута (1,80-2,40 м) височина и може да се сади през три фута (90 см) разстояние, в случай че искате солиден жив плет.

Най-добре вирее в зони 2-4 (зона 4 е до -35 градуса), а на юг може да оцелее в зона 7 (т.е. Южна България), въпреки че последното не е сигурно. За зона 2 до 4 се препоръчва да се сади на слънчево място, а в по-южни локации е добре да му се осигурява някаква защита от следобедното слънце.

Цветчетата са бели до сламеножълти на цвят, макар и видът да не се отглежда като декоративен. Цъфти в ранна пролет, а плодовете са узрели преди най-ранните ягоди.

Листата са зелени, а не сребристи или сиви, въпреки че са леко кадифени.

Храстът не е подходящ за неполивни условия, въпреки че естествените валежи обикновено са достатъчни в Саскатун веднъж след като растението е добре установено (обикновено след 3 години).

Всички растения на Университета на Саскачуан са законно защитени от нелицензирано разпространение от CPBR!

Този сорт принадлежи към вида L. caerulea, но е продукт на хибридизация между различни географски сортове и не е var. kamtshatica.

Общото наименование, предложено от Саскачуанската университетска програма за развъждане и широко прието сред производителите и на пазара днес, е „хаскап“. „Honeyberry“ ("медена ягода") е търговско наименование, използвано преди половин век за много различен набор от растения с различен генетичен произход и с много различни качества, отглеждани главно като украшение (и с плодове, които били ужасни на вкус). Хаскапът е "медена ягода" не повече отколкото главестото зеле е алабаш, макар че в търговията ще намерите известно объркване относно този нов продукт.

Боби, мисли как ще ги размножаваш без да се обадиш на адаша Борс!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Варела

Я да си бодна нещо тук от мен за мен.. туй е за в една статия за Джугана, ето и бърз превод от руски и редакцийка на схемичка за тук.. (любимото ми е схемичка кат' има :))

"Подрязването на камчатската лоницера Юган е едно от най-важните агротехнически мероприятия. Санитарно подрязване може да се направи по всяко време. Подмладяваща резитба се извършва или през пролетта, или през есента, като процедурата е препоръчителна за всички растения, над 6 години. Първо се отстраняват само счупените клонки и сухите издънки. След това всяка година се премахват старите скелетни клони. Препоръчва се също да се премахват и клоните на външния слой, който поляга към земята.

Не е препоръчително върховете на леторастите на камчатската лоницера следва да се подрязват или ако се прави трябва да е много внимателно, тъй като те носят основните цветни пъпки и при премахването им вреди на растението и намалява растежа и плододаването му."

5dd6682413bb2_-.jpg.afb5af1c7c93ac936465d30d51ef5cac.jpg

  • Харесвам 5

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров

Точно това второто а) имах предвид в коментара под снимката на Джугана на Любо. На първото а) ако махнеш тия клонки, губиш възможност за вкореняването им.

Като цяло повечето статии и съвети са насочени към плантации и хора с големи, установени растения. Нашите (в частност моите) 30-50 см храстчета са далеч от това състояние и е нужно да се оформят за да растат нагоре добре. Първо второто а), после закопаваш клоните от първото а) и след някоя година правиш резитбата от първото а).

  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

С полякинята от Rudniccy разменихме два-три мейла, понеже аз споделих с нея недобрия опит с камчатките на Алмодовар в тракийската жега. Пуснах и едни линкове, в които показваха, че руските сортове виреят в зони 1-6, а канадските и японските зони 3-8. Нещо такова. Питах ги и дали имат опит с тези растения в по-топъл климат както нашия или поне някаква информация. Между другото, в югоизточна Полша последните зими не са били много по-различни от тези в Северна България - с малко сняг и студ и около -20 минимални. Питах също и за канадските сортове спрямо руските и дали имат някакви наблюдения над японските. Споменах, че хора отглеждат успешно камчатки и в Южна България, но на по-голяма надморска височина. Та ето какво ми е писала по темата в отговор на поставените въпроси (има някои нови работи):

Цитат

Отговаряйки на въпроса ви, истината е, че нямаме опит в отглеждането на камчатска лоницера в зони 7 и 8, така че всъщност не можем да кажем как биха се държали. Но това, което можем да кажем, е това, което мислим и наблюдаваме. Със сигурност времето на цъфтеж зависи от климата и в коя зона растението расте. В по-студения климат времето на цъфтеж ще се забави. Дори тук наблюдаваме, че когато пролетта настъпи по-рано и се затопли бързо, ягодите започват да цъфтят наистина бързо. Изборът на сортове е решаващ за успешната реколта. Изборът на сортове трябва да бъде обмислен. Например, когато искате късно цъфтящи сортове B. Beauty, B. Beast и Blizzard да плододават както трябва, трябва да засадите поне два от тях, но още по-добре всички тези сортове за кръстосано опрашване. Ако сте засадили например Тундра и Boreal Beast, реколтата ще бъде много ниска, няма да има кръстосана фертализация.

Дадохте пример с човека, който се отказал да отглежда майски ягоди, но знаете ли какви сортове е имал (бел. визира Алмодовар)? Колко от сортовете? По какъв начин ги е засадил? Колко далеч един от друг? През 2009 г. той може да е нямал онези страхотни сортове, които сега се предлагат, а старите сортове не бяха толкова добри, като вкус и като възможности за прибиране на реколтата. Не смятаме, че засаждането на засенчени места е добро решение. Но надморската височина може да има значение, както казахте. Изпращали сме лоницери в Словения в последните две-три години, но винаги ги сеят на високо (в планината). Трудно е да се спекулира без да се провери на място.

Що се отнася до японските сортове, ние нямаме опит с тях.

* * *

Камчатската боровинка, като всички овощни растения, се нуждае от слънчева светлина. Тъй че може би количеството вода не е достатъчно. Поставянето им на сянка не е добро решение. Като растение не е толкова взискателна колкото боровинките, когато става дума за почва, поливане и температура, но все пак, ако има много горещи сезони и няма дъжд, трябва да се полива правилно.

Подрязвате ли растенията? Направихте ли резитба след засаждане? Хубаво е да прережете храста на няколко сантиметра над земята след като го засадите. @Боби Димитров

Много е добре, че сте засадили Boreal Beast в средата между Boreal Beauty и Boreal Blizzard!
Що се отнася до човека, който е засадил Tundra, Honeybee и Boreal Blizzard, трябва сорт Honeybee (опрашителят) да бъде по средата, но поставянето на Aurora пред B. Blizzard няма да навреди със сигурност и може да помогне.

Писахте за листата на камчатките ... нормално е да изсъхнат листата скоро след прибирането на реколтата. Сортове, които узряват например през май, през юли вегетационният им период приключва и листата изсъхват. Някои сортове действат различно от другите, но това е естествено за лоницерите. Преди прибиране на реколтата листата обикновено са хубави и зелени, ако не са, може да има някаква болест или нещо нередно, например, твърде много вода, недостатъчно количество вода и т.н.

Иначе онова беларуско видео дето бях пускал беше снимано в края на лятото и храстите си бяха съвсем зелени. Kaчено е през септември: https://www.youtube.com/watch?v=6nUjp6UZqwY

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гост

След засаждането, подрязвате ли ги и как? Едните са по- малки от другите, как се процедира при тях?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров

Горе полякинята е казала един метод. Аз по-горе съм писал друг метод по схемата на Варела. Още малко има и тук като дискусия.

Аз ги посаждам дълбоко, за да се вкореняват всички стъбла и догодина да ги размножавам (демек да ги откопам и отрежа). На есен не режа. Режа на пролет като целя разклонен храст. Новопосадените ще ги скъся на около 20 см от земята* ако са дълги или просто ще отрежа от всички клонки по 10 см ако са малки растенията и ми се види, че има нужда от сгъстяване. Някои няма да ги пипам изобщо, защото са си добре.

* Кота 0 е нормалното ниво на почвата. Аз ги закопавам така, че 10 см над началото на корена да влезе в земята  и отгоре засипвам още 10 см мулч. После на пролет ще скъсявам да остане 20 см стъбло над мулча стърчащо.

Всички мерки са на око, а не с линия, и са според конкретното растение.

  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гост

Ако трябва да бъда честен, по- скоро се обърках. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Любо Д

Какво значи BU, MT, UOS?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

UOS e University of Saskatchewan: https://gardening.usask.ca/articles-growing-information/haskap.php

MT няма общо с щата Монтана, а от името на жената Maxine Thompson, която ги е селектирала:
http://www.lovehoneyberry.com/maxine-thompsons-haskap-varieties/

A BU e това: http://www.lovehoneyberry.com/berries-unlimiteds-honeyberries/ Друг селекционен екип.

Иначе прави впечатление как някои сортове се определят като неподходящи и "за смяна", но така е като се гледа комерсиално/индустриално.

http://www.lovehoneyberry.com/european-honeyberry-variety-review/

  • Харесвам 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров
преди 19 часа, Димо 33 написа:

Ако трябва да бъда честен, по- скоро се обърках. :)

:) Ша извиняваш, ама тъй става понякога в природата :) Решения много, няма универсални, трудно е да се каже това е единственото правилно, прави го и ще пребъдеш.

Не зная какво е състоянието на твоите растения, защото не съм ги видял, видях само двата кашона на двете софийски поръчки. Но според мен имаш 2 избора.

  • Не пипай нищо и остави догодина да си растат нормално и наблюдавай кое как.
  • Отрежи всички камчатки, без значение от техния размер, така че да останат 10 см клонки над земята.

И двете пътеки предполагат, че ще си закопал поне 10 см от стъблата в почвата, за да се вкореняват и че другата есен ще разкопаш и размножиш. Ако си ги посадил до кореновата шийка само, тогава можеш да оставиш 20 см клонки над земята. Това е моят съвет.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гост

До кореновата шийка съм ги закопал. Те от Франция са си не повече от 20 см. От Полша са по-големи.  Предполагам ще трябва различно да се скъсят. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров

В този случай френските не ги пипай, полските ги скъси и наблюдавай догодина!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Аз всичко, което съм садил досега, съм го правил без никакви резитби. Изключае първите две растения, от които съм вземал резници за вкореняване. Въпросът е, че може да се пробва за сходни растения, като имаш повече, едни да се скъсят, други да се оставят, и да се види какъв ще е ефектът. Аз като садих канадските сортове забелязах, че дори в половинлитровите контейнери има разлика в кореновата система. Някои имаха доста по-дебели и развити коренчета.

Моите съм ги заровил 7-10 см над кореновата шийка. Те не бяха и супер високи. Може би в момента да стърчат 35 см макс. Успях, разбира се, в бързината да сложа Borealis на мястото на Boreal Blizzard, та трябваше да го местя и тепърва да му разчиствам място и на него. Иначе ми е интересно, ако го бях оставил така цяла зима, дали щеше да е направил някакви нови коренчета до пролетта.

А френската "Нимфа" още не съм я гледал какви коренчета има. На всичко разделих/разкъсах сплетените корени покрай саксийката и хубаво ги разперих във всички посоки. Надявам се да тръгнат добре. А лятото сигурно ще трябва и да се поливат, и да се окопават и плевят задължително. Пишеше, че не понасят добре буренясване. И мисля, че това е една от причините моите Синьоглазка и Челябинка да вървят слабичко. Далеч са за често поливане, и избиват едни менти и други треви постоянно около тях.

Само да добавя, че касисът също го дават да се подрязва при садене, както писа Варела. Аз мисля, че споменах в чата или другаде, за една черешка на баба ми, която с много грижи и сериозно кастрене, е станала два пъти по-голяма от две мои, които преди бяха два пъти по-големи и възрастни от нея. Но там има и други фактори, а и не знам дали не ѝ е слагала и изкуствени торове някакви, щото такъв буен растеж при мен няма никъде.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Ру®
преди 37 минути, Славянски написа:

Успях, разбира се, в бързината да сложа Borealis на мястото на Boreal Blizzard, та трябваше да го местя

А какво толкова щеше да стане, ако ги беше оставил с разменени места!?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски
преди 2 часа, Ру® написа:

А какво толкова щеше да стане, ако ги беше оставил с разменени места!?

Blizzard се опрашва от Boreal Beast най-добре, а аз ги бях подредил трите Boreal сорта със "Звяра" в средата. Borealis не го водят толкова съвместим с другите два сорта, които цъфтят доста късно. Няма да се опрашва. Не че нямам и Аурора наблизо, но все пак така ги бях запланувал. И нещо съм недогледал етикета при посаждането. Принципно, ако бях разменил Borealis и Boreal Beast щеше да е хептен зле, щото този е опрашител и за двата сорта, а Borealis никакъв го няма. Та ще видим. И аз се чудя за опрашване наистина ли трябва да са на два метра храстите един от друг? Реално Borealis ми е отдалечен на 4-5 метра от тези трите, на 3 метра от Аурора. Дано потръгне. Имам и семенаци точно до него, и се надявам те да са окей наистина.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров

Това е началото на документа, почнах го, Варела и Любо се включват, когато има време и мерак, може и други да заповядат със сверка на периодите и евентуално проверка в други таблици, че в темата се напълни с материали и не ми допада този разнобой, има противоречиви неща и тн.

Искам да има едно обединено, опростено и ясно списъче. Мисля, че ще се получи. Щом се уточнят периодите, ще ги подредя по цъфтеж и сме готови.

Втори етап ще бъде опрашването, където ще има "кръстосана" таблица в стил таблица за умножение.

  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Ру®
преди 36 минути, Славянски написа:

И аз се чудя за опрашване наистина ли трябва да са на два метра храстите един от друг?

Аз си мисля, че това кой кого опрашва е свързано най-вече с периода на цъфтежа - т.е.  дали цъфтят едновременно... Ако мислиш, че пчеличката ще я домързи да прелети 5 метра до съседния цъфнал храст и ще чака тоя дето е само на два метра да цъфне, през което време предишния ще е вече прецъфтял - значи сигурно си прав, че трябва много внимателно да се подредят....  Аз обаче си мисля, че пчеличките не са толкова тъпи - и че едно растояние от 20-30-50 метра няма да им попречи да си прелитат от цъфнал на цъфнал храст, та затова не се втелявам толкова при подреждането...  Но може и да греша де... ;)

  • Харесвам 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Venetka

Камчатиките не се опрашват от пчели. Когато те цъфтят насекомите спят още. Опрашването става само чрез вятъра, затова е важно да са групирани растенията. Руските сайтове обръщат особено внимание на това. Минимума е два сорта, а най- добре да са 4 и повече и разстоянията между растенията да не са големи. Кофа, две компост есента под всеки храст значително увеличава добива. 

  • Харесвам 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създай нов акаунт или се впиши, за да коментираш

За да коментираш, трябва да имаш регистрация

Създаване на акаунт

Присъедини се. :) Регистрацията става бързо!

Регистрация

Вход

Имаш акаунт? Влез оттук.

Вход

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    В момента само ти разглеждаш тази страница.

×
×
  • Създай нов...

Информация

Поставихме cookies на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване