Jump to content

Преди да се регистирате и включите активно в нашите форуми, молим ви да се запознаете с темата "Какво е Без Мотика?".

Славянски

Виещи се в кръг корени (circling roots, root girdling): потенциален проблем или добра практика?

Recommended Posts

Славянски

Както винаги, седянката е място за повдигане на интересни теми, които да намерят естественото си продължение във форума - и да не останат забравени и изгубени в "историята на чата". Една такава тема касае разсаждането на храсти и дървета отглеждани в контейнери, корените на които са почнали да се движат в кръг по вътрешната повърхност на саксията и да обикалят и да се сплитат, когато контейнерът им е станал твърде тесен. Аз съвсем естествено винаги при разсаждане на такова растение съм се стремял да разделя и разплета такива коренища, защото те са неестествени - кой е виждал дърво в гората или полето с подобна коренова система? Корените на всички тръгват в радиална посока (т.е. ако дървото е в центъра на окръжност или полусфера, то корените тръгват към периферията). Разбира се, виждал съм хора да садят директно без да се замислят - дали от мързел или невнимание - и да приемат такава коренова система за нормална. Също съм чувал някои градинари да твърдят, че дървета и храсти гледани в контейнери ще страдат цял живот от една такава кондицирана, "увредена" контейнерна коренова система, и няма да могат да "излязат извън контейнера", дори след като са поставени в открит грунд.

Но нека цитирам какво беше писал Димо в чата за начало:

Цитат

Днес говорих с Гошев и Нели за засаждането от контейнер. Според тях, не трябва да се пипат корените и по-добре да се засажда както си е. А това дръвче, което показа с увитите корени било ин витро и реално е гледано в шише, затова е така. Аз лично не разбирам, но вече съм ги забол както са си, ще ги оставя. И ще ви информирам как се развиват. Таман ще съберем инфо и да се знае

Та инфо е хубаво да се събира. Но според мен не е нужно и всеки да открива топлата вода. На мен честно казано ми е достатъчно да видя, че такъв тип формиране на корените е неестествено - както е неестествено пръстите на човешкия крак да бъдат изкривени заради тесни обувки (то е естествено да се деформират в такива условия, но така ли трябва?). Има обаче и проблеми, които увиването на корените около централния корен/стъблото създават, и на тях бих искал да обърна внимание:
image6201.jpg
Един такъв проблем е, че с нарастването си тези корени увеличават обема си, а нараства и стволът или централният корен; и рано или късно се получава едно притискане на корените към проводящите тъкани на дървото. Това е подобно на забравено фолио на присадка или на тел вързана около дърво. В един момент стяга дървото, вкопава се в него и го задушава. Освен това, ако корените на едно дърво или храст вървят основно в кръг и не се разпределят в пространството и отдалечават, то то ще остане нестабилно и много по-уязвимо на силни ветрове и бури.

Преди години още бях чел, че в Щатско дори са създали специални контейнери, които да предотвратяват root circling. Корените да стигат до "стената" на контейнера и да не тръгват по нея. А виждам, че има и хора, които инспектират дървета и премахват такива корени:

Girdling Roots – The Silent Tree Killer

Ето и още две статии с красноречиви снимки, които си струва да се преведат:

Girdling Roots: Missouri Botanical Garden

Circling Roots? Get to the Root of the Problem!

Ще си позволя да копирам тук част от текста от втория линк (Ботаническата градина на Мисури). Ще се постарая тия дни да преведа на български целия текст, понеже нещо не намирам статии по темата в нашенски източници:

Цитат

A tree is girdled when something is tightly wrapped around the trunk or stem. A stem girdling root circles or partially circles the base of a tree at or just below the soil surface.

Stem girdling roots choke off the flow of water and nutrients between the roots and branches and food produced in the leaves from reaching the roots. They can also compress and weaken the trunk of a tree at or above the root collar flare (the junction between the trunk and the main roots) causing it to lean and lose its stability. Girdling roots may girdle other roots, but there is no known harm in this. Trees having stem girdling roots suffer a slow decline in health and a premature death.

The appearance of a tree trunk will be affected by a girdling root. Usually tree trunks flare out where they enter the ground. The root will prevent the collar flare, sometimes the trunk may get narrower and appear flattened or sunken. The threat depends on the size of the root and the amount of the tree’s circumference affected. It is almost impossible to predict if a developing girdling root will cause problems for a tree. However, if a tree has girdling roots it is more likely to have problems than one without them.

The causal factors may be genetic or cultural. At the end of this article is a list of trees that may be more prone to stem girdling roots. Cultural practices that may cause girdling include poor growing practices or poor planting techniques.

Most tree roots are in the top 6 to 24 inches of soil and grow out from the trunk in a spreading manner. Cultural practices that can adversely affect this natural root pattern include: (1) Planting in a hole that is too small so the roots can not easily spread out. (2) Planting container grown trees that have roots growing in a circular pattern. (3) Planting a bare root tree by twisting roots to fit into a small hole. (4) Leaving wire baskets, burlap and any part of a container in the planting hole. (5) Piling mulch against the trunk of a tree (creating a mulch volcano).

Интересно е, че не е нужно само човек да разплете корените както засажда. Ако дупката е твърде тясна или пръстта около нея е твърде спечена, тя може да играе ролята на саксия и да накара корените на растението да се насочват по същия начин все едно са в контейнер. Затова препоръчват дупката да е с диаметър поне 2-3 пъти кореновата система на растението (в разпънат вид). Или евентуално да се скъсят корените предполагам... Но при всички положения по-широка дупка с по-големи корени е за предпочитане.

Моят извод поне е, че човек не трябва да се води от мързел (физически или интелектуален), а от здрав разум. Ако растението ти в саксията има такива корени, кое или какво те спира да ги разделиш и да направиш да изглеждат по-нормално? Някаква вяра, че нещата сами ще си наредят от само себе си? Ами обърнете внимание на многото снимки на дървета, които е трябвало да бъдат премахнати преждевременно.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
almodovar

Това растение на снимката съм убеден че е листопадно и в момента вероятно е в летаргия. Инвитро корените си личат по кореновата шийка, а да ги различиш от семенак си трябва практика ( опит ) При млади растения в работни саксии с размер P9 примерно , описаните по горе операции са абсолютно излишни и не са свързани с мързел , а с ненужно абсолютно занимание. Скъсяването на корените е най ненужната процедура, освен ако не си решил да правиш бонсаи и ти трябва да напъхаш кореновата система в малък обем саксия, пригодена за целта, но съответно и доста да скъсиш от това което е над корена. Корените в случая се опресняват при растения на гол корен с цел освежаване до жива тъкан. Темата е проста и наистина топлата вода е открита отдавна . Най безболезненото и правилно решение за силно овъртяни корени ( сплетени ) е просто с едно ножче, ако са в малък контейнер да се порежат от долу или ако са в голям да се ползва градинарски трион и да се порежат с него на кръст.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Димо 33

Мисля, че темата не е за скъсяването, а касае завиването на корените в кръг. Ако в саксията са започнали да растат по този начин и не се разплетат и насочат настрани,  ще продължат да нарастват в зададената посока и ще се оплетат в кръг. 

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Варела

Да де ама те като са увъртолени шанс няма да ги разплетеш.. явно съм налучкал туй, за което almodovar говори.. боровинките блу кроп и на камчатките от френската поръчка имаха бая увъртолено, но просто с нож прорязах последните 1-2 см. точно в долните ъгълчета на саксията и "поразперих" корените навън..

Примерно при лимоните, които са ми перманентно саксийни и десетки пъти съм ги пресаждал, съм забелязал, че корена се разпростира според големината на короната.. имал съм случаи на зверско кастрене на лимон, който беше с огромна корона и не можеше да влиза през балконската врата, напролет това.. наесен като го местих в по-голяма саксия корените си ги беше "разплел" сам - саксията беше пълна с изгнили коренчета, като растението си беше оставило точно колкото кореняк му трябва.. пресадих го и в новата пръст избухна с див растеж нагоре.. съответно и от към корен..

  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
almodovar
преди 9 часа, Варела написа:

... просто с нож прорязах последните 1-2 см. точно в долните ъгълчета на саксията и "поразперих" корените навън..

Примерно при лимоните, които са ми перманентно саксийни и десетки пъти съм ги пресаждал, съм забелязал, че корена се разпростира според големината на короната.. имал съм случаи на зверско кастрене на лимон, който беше с огромна корона и не можеше да влиза през балконската врата, напролет това.. наесен като го местих в по-голяма саксия корените си ги беше "разплел" сам - саксията беше пълна с изгнили коренчета, като растението си беше оставило точно колкото кореняк му трябва.. пресадих го и в новата пръст избухна с див растеж нагоре.. съответно и от към корен..

това важи са всички овошки, като за някои определени с още по голяма сила

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров

Аз съм на по-различно мнение от Алмодовар. Според мен, без значение колко са корените, колко са навити, колко са гъсти и тн, винаги при смяна на контейнер трябва да се "разръчкат". Изключение от това правило е само ако не се виждат корени по стените на буцата пръст като я извадиш от контейнера, с други думи са много по-малки от обема.

При мен практиката е да използвам малка тризъба ръчна мотичка. Слагам на земята да легне "буцата" от контейнера и с тризъбеца разрохквам от четирите страни и накрая с ръка раздърпвам надолу корените. Ако е наистина прекомерно насищането с корени, режа с лозарска околовръст всичко, за да се получи спретната полу-сферична туфичка. При посаждане опитвам да положа така корените, че да отиват настрани в дупката, което става най-лесно като направя малка купчинка пръст на дъното на дупката. В случая с П9 контейнер, там са достатъчно малки растенията и корените, че да се побират дори и разперени в сравнително малка дупка.

Като потвърждение на това, а и на описаното в статията за боровинките по-горе, давам пресни снимки от тази есен, от центъра на София.

Това са акации, които посадиха миналата година на пролет и естествено, въпреки поливката в началото, не се прихванаха и умряха и сега ги вадят. Можете да видите, че дори след почти 2 години в земята, корените са във формата на саксията, в която са расли. Забележете супер ясно дефинирания остър ръб долу.

76697401_533856237459724_4806346898493407232_n.jpg77341181_574963729924239_1039478056676229120_n.jpg73524506_2504845559593388_4241407327242027008_n.jpg74205774_2453335538223618_7505268574517198848_n.jpg

Та това е моето виждане по темата, по която явно може да има различни гледни точки :)

  • Харесвам 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски
преди 43 минути, Боби Димитров написа:

Като потвърждение на това, а и на описаното в статията за боровинките по-горе, давам пресни снимки от тази есен, от центъра на София.

Това са акации, които посадиха миналата година на пролет и естествено, въпреки поливката в началото, не се прихванаха и умряха и сега ги вадят. Можете да видите, че дори след почти 2 години в земята, корените са във формата на саксията, в която са расли. Забележете супер ясно дефинирания остър ръб долу.

За мен това е мързелива и идиотска работа. Не знам взели ли са си парите или има някаква гаранция на дръвчетата и трябва да ги сменят за тяхна сметка, но се вижда, че кореновата система е увредена. Каква полза да ги слагаш в земята, ако корените ще си стоя като в калъп по този начин? А пишеха в статията за боровинките, че отделно е проблем, когато почвената смес в саксията е съвсем различна от тази в земята наоколо - и как примерно торфът стои влажен и корените не са стимулирани да отиват в сухата пръст наоколо, а после като изсъхне и той и край! И препоръчват да е по-хомогенна почвата и да се насочват корените в правилната посока.

Аз дори едно видео гледах вчера за посаждане на боровинки и мъжът, който беше над 60-годишен, си я сложи саксията директно без нищо да разбива - дори не го и коментира. Виждал съм да садят така по зелени площи в София разни общи работници. Това човек, който е сял от саксия за себе си, рано или късно ще спре да го прави, според мен, защото ще си е научил урока. На моменти и аз съм скъсявал корени ако са твърде дълги и не се побират в ямата. Но не знам един случай в малка саксия p9 или p11 корените да не са я изпълнили. Моите си камчатки не бяха изпълнили някои пликове на втората година, но те бяха 1,5 литра.

Интересно тези дето са извадили акацията на снимките как ли си обясняват изсъхването на дървото? Може би лоша генетика? Или прекомерна суша? Недостатъчен въглероден двуокис в "чиста" София? То и добре да са му разположени корените, пак имам опасност да изсъхне първата година при много сушаво време. Аз съм пробвал и дръвчета с бая съсипани корени при ваденето (от моя милост) и не оцеляха, въпреки поливане даже. Но просто кореновата система беше без много по-малки разклонения и власинки, мястото, откъдето ги вадих, беше каменисто и работата не стана. Ако ни е грижа за оцеляването и дълголетието на растенията ни, мисля, че трябва да положим усилия да им осигурим добри или дори оптимални условия. И каква полза като насипеш две кофи тор и компост в дупката, ако корените никога не излязат от затвора, в който се намират?

Въпреки всичко, ще чакам Димо да каже как се държат камчатките му. Добре беше на някои и да се разделят корените за сравнение. Аз го правих дори при замръзнала саксия. А при второто садене ги държах в къщата предната нощ и в мекия торф се разделяха идеално. И бързо. Става и красиво даже :)

Още една статия по темата, касаеща различните видове контейнери:
https://hort.ifas.ufl.edu/woody/containers-more.shtml

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски
преди 2 часа, Боби Димитров написа:

При мен практиката е да използвам малка тризъба ръчна мотичка. Слагам на земята да легне "буцата" от контейнера и с тризъбеца разрохквам от четирите страни и накрая с ръка раздърпвам надолу корените. Ако е наистина прекомерно насищането с корени, режа с лозарска околовръст всичко, за да се получи спретната полу-сферична туфичка.

Боби, първо (и със закъснение) много ти благодаря за информацията и съветите, които си дал. Аз бих искал да коментирам само още две неща, които пропуснах. Първо, това с мотичката може и да работи добре в повечето случаи, но примерно с камчатска лоницера или облепиха - ами корените лесно се прекъсват и нараняват, а пък нали целим максимално развита коренова система? На мен при растения с нежни корени, дори на ръка ми е малко неохотно да ги разделям, защото има поражения. Тъй че, да не се лъжем, за купени растения, там работата е ясна, но за наши разсади е по-добре да преместим растенията преди да са изпълнили корените им така контейнера и да са се деформирали. По-добре тоя растеж да отиде в по-големия контейнер или в земята отколкото да правят корени, които после ще късаме или режем.

преди 2 часа, Боби Димитров написа:

Можете да видите, че дори след почти 2 години в земята, корените са във формата на саксията, в която са расли.

Замислих се, че това дръвче е изсъхнало и си го видял, но почти е сигурно, че и останалите, които "са се хванали", и те са по същия начин посадени. Т.е. нищо чудно след някоя и друга година и те да дадат фира. Което може и да е "заложено стареене" или предопрелена смърт с цел да се пласират още от същите след време. Ако парите са общински, нищо чудно! Може нарочно да ги сеят така и да не ги поливат, за да не се хванат и "да се стимулира икономиката". Едно време преди пластмасовите саксии за шир-потреба сякаш е било доста по-леко на дръвчетата. А съм се нагледал на посадени и изсъхнали млади фиданки по софийските улици. Третират ги като изхвърлени псета, сякаш никой не го е грижа да ги наглежда и поддържа... но поне да им дадат шанс при посаждането.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров
преди 16 часа, Славянски написа:

ами корените лесно се прекъсват и нараняват, а пък нали целим максимално развита коренова система? На мен при растения с нежни корени, дори на ръка ми е малко неохотно да ги разделям, защото има поражения.

Вероятно това ще е непопулярно мнение, но за мен лично корените (в контекста на многогодишни храсти) не са някаква светая светих. Корените са еволюирали като динамична система - да се формират и отмират според обстоятелствата. Това, че в процеса на пресаждане "ще има поражения", изобщо не ме притеснява и не му отделям време за мислене. Като ашладисвам, също има големи поражения - орязвам по-голямата част от фиданката, което води до отмиране на сума корени, премахвам пъпки, накрая забода една клечка с отрез и те така. Но резултатът е добър.

За мой разсад... аз разсад многогодишни в саксия не държа повече от 1 сезон. Покаже ли се семенцето, на есен влиза в земята. Предпочитам да го изкопая от там и преместя, разбира се с неминуемо "поражение" по корените. Ако е семенак и искам да запазя централен корен - не местя и толкоз. Ако е резник - местя спокойно.

Например касисите, които тази година продавах, бяха пуснали по над 1 метър корен повърхностен. Като махнеш зебления чувал от пътеката, коренът минава отдолу на 2-3 см и дори се вижда на места. Естествено, това го орязвам и оформям, защото е безпредметно някой да копае дупка с багер, при положение, че коренът ще се възстанови на следващата година. Камчатките също съм ги местил без да си играя всяко коренче да го обгрижа, а и дори отводките, които съм правил, не мога да изкарам със 100% корени, без да изкопая великанска дупка и майчинското растение покрай отводката. Така че не им се церемоня особено.

И накрая, има един аргумент, че ако не се режат корените, не се губело време, или не се губи "годината". Аз такова губене не съм забелязъл, а и да го има, какво значение е 1 година за храст, който ще живее 50 и ще даде безброй резници, отводки и плодове?

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски
преди 2 часа, Боби Димитров написа:

Това, че в процеса на пресаждане "ще има поражения", изобщо не ме притеснява и не му отделям време за мислене.

Хубаво е, че растенията се възстановяват. Все пак обаче ние повечето неща ги садим и за някаква реколта, и ако тя се забави с една-две години, заради лошо изкопано или лошо пресадено растение, това има значение. Освен ако не бързаме за никъде... Но по тая логика може и неплевенето да не е проблем, и неполиването, щото на фона на 50 години живот на един храст, тия една-две години са нищо. Не говоря, че трябва да издребняваме, но идеята на контейнерите, е че можеш да запазиш почти целия корен, което на гол корен често не се случва, освен за неща с по-дребни корени или съвсем млади растения.

преди 2 часа, Боби Димитров написа:

Например касисите, които тази година продавах, бяха пуснали по над 1 метър корен повърхностен. Като махнеш зебления чувал от пътеката, коренът минава отдолу на 2-3 см и дори се вижда на места. Естествено, това го орязвам и оформям, защото е безпредметно някой да копае дупка с багер, при положение, че коренът ще се възстанови на следващата година.

Да, трябва да има допуск. Ясно е, че един метър корен е много за транспорт и засаждане. Аз дори съм вземал фиданки с много големи корени и им се радвах какви са дълги и мощни (примерно, 25-30 см в радиус), обаче после като трябваше да ги садя и видях голям зор с изкопаването на дупката. Сега, по учебниците се копае на 60-100 см дълбочина, но при мен това е фантастика, освен ако не викна багер. Та и това го има, а и като ги гледам тези с големите корени - и те не направиха кой-знае какъв растеж първата година. Но за съвсем младо растение, ако му похабиш половината корен, ще го забавиш много. Понякога се случва и предпочитаме да изчакаме повече вместо да похабим растението.

преди 2 часа, Боби Димитров написа:

И накрая, има един аргумент, че ако не се режат корените, не се губело време, или не се губи "годината". Аз такова губене не съм забелязъл, а и да го има, какво значение е 1 година за храст, който ще живее 50 и ще даде безброй резници, отводки и плодове?

За губенето на време и аз не го разбирам. Ако се занимаваш професионално със садене на растения, може би - но за някой любител градинар по 3-5 минути на растение на година колко е? Колко растения ще посади? Все отнякъде ще се компенсира тая загуба. И как въобще ще се компенсират ако корените ще обикалят в кръг в продължение на години? Голямо спестяване, няма що! Нещата трябва да се правят оптимално и това се отплаща във времето.

Тази пролет си взех бели ягоди, цената беше много добра, обаче бяха наскубани лошо и някои бяха почти без корен. Аз съм местил ягоди и знам какви корени имат. Ами заради това вадене набързо почти нищо не направиха тая година. Но може би заради лошия корен е по-ниска цената?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Днес ми се наложи да преместя една арония садена март 2013 г., която беше около 40 см при посаждането, а днес към 2,20-2,40 м висока. Просто мястото в крайна сметка се оказа на пътя на пътека, която няма откъде другаде да заобиколи. Тази беше и най-слабата от всичките аронии (малко в сянката на постройка и един голям полски клен). Изрових я и ето как изглеждаше кореновата ѝ система преди посаждането (някои корени се прекъснаха при ваденето):

Photo1768.thumb.jpg.b296bbe4759e4bfcadc6ee0b32acf7fc.jpg

Не се вижда май много добре от снимката: не се вият в кръг, но са всичките хоризонтални. Може би стигаха метър до метър и нещо в диаметър, но и не по-дълбоко от 15 см. Ето още един кадър:

Photo1769.thumb.jpg.45af5ad34c9e7554ff86b3a601c97f2d.jpg

Ами лошо качество със "сапунерката", но нямах време да ходя за другия телефон. Та според вас това разположение на корените нормално ли е? Защо нямаше тръгнали надолу или поне косо корени, а всички вървяха настрани? При саденето през 2013 г. растенията бяха в плитки, но широки пликове за разсад, т.е. логично е да са били ориентирани по-скоро хоризонтално. Копахме дупка със свредел Ф20 и садихме. Есента пресадих още една арония, на същата възраст, но два пъти по-ниска (поради предно местене и "кастрене" от животни). Корените ѝ обаче бяха по-дълбоки и добре разположени в пространството, сложих я в по-дълбока дупка. Тъй че очевидно има разлика.

Мислите ли, че е посадена грешно? Дупката е била некадърно изкопана? Корените недобре ориентирани? Почвата да е била много твърда и глинеста отдолу (но не бих казал това, въпреки че имаше някои камъни)? Факт е, че мястото ѝ беше по-скоро влажно и сенчесто следобед и може ли нарочно да е "бягала от водата"? Другата, която местих есента, бе на изцяло слънчево и по-сухо място.

Иначе час и половина зор по преместването, допълнително усилен от факта, че корените на аронията бяха яко вплетени в тези на клена, чиито корени не бяхме изчистили добре и в по-голям периметър при саденето, и минаваха току през нея.

Друг факт е, че тази беше най-слабата и малко разклонена и най-малко плододаваща от всичките аронии, които бяха в ред през около 1,80-2,00 м, в посока изток-запад. Може ли тая коренова система да я е забавила?! Питам принципно, не че има голямо значение в случая (тъй или иначе я извадих и преместих, и корените преориентирах, доколкото беше възможно). Със сигурност не съм я садил без да се разделя корените в контейнера, но може и да съм ги насочил хоризонтално. С такива плитки корени не може и да се окопава успешно без да ги нараниш.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Димо 33

Давам инфо за плодните храсти. Както знаете по препоръка на Георги ги засадих както са си били в контейнерчетата, без да джуркам корените.

Всички са живи и здрави. Порастнаха много, даже и камчатките дето бяха като косми клончетата, станаха по половин метър вече. От полската поръчка плододават.

Малините и къпините от френската, вързаха плод също. Иргите и те са супер. 

От дръвчетата в саксия ми бяха две смокини и кестен. Изглеждат добре, но при тях още нямам какво да кажа. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Димо 33

Миналата година като вадех доматите, имаше корени повече от метър и то в пътеката. 

Въпросът е, нали ги засаждам от кофичката без да ги пипам и както са сплетени, как се разпериха толкова. 

И второ, поливам с капково само около корена, защо има корени много извън периметъра. Нали ставали като саксия, като се полива на едно място редовно? 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски
преди 7 минути, Димо 33 написа:

Миналата година като вадех доматите, имаше корени повече от метър и то в пътеката. 

Въпросът е, нали ги засаждам от кофичката без да ги пипам и както са сплетени, как се разпериха толкова.

Все пак доматите не са дърво, те са едногодишни. Съвсем друг тип коренова система. Ще ми е интересно камчатките, ако се наложи да местиш някоя, как ще са се развили под земята. Аз бях много щателен с разделянето на корените на моите.

Същевременно взех два елеагнуса от Палм Центъра. Доста едри растения, но в саксиите беше такова оплитане, че нямаше оправия, а са и супер чупливи. Твърде дълго време са били в тия саксии. Млади май по-добре. Взех още две от друго място (предполагам едногодишни) и ще сравнявам.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Димо 33

Дърветата ми бяха на гол корен и не се е налагало да правя нищо. :)

За сега не мисля да ги местя, нали им направих специално място. Пък и са до къща от запад и пада сянка, то си е за камчатки...

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Димо 33
преди 7 минути, Славянски написа:

Аз бях много щателен с разделянето на корените на моите. 

Интересно ми е, при толкова разплитане и повреждане на корените, дали няма да има обратен ефект и да се забави растението?

Качи някоя снимка, особено ако си взел от френската поръчка. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

То проблемът е след години като надебелеят корените и почнат да се притискат.

Не мисля, че съм загубил някакво сериозно количество корени на камчатките. Даже станаха супер дълги и дълбоки, а аз не ги и поливам. Елеагнусите ебингеи са друга история. Връщането назад при тях го има, но иначе мизерията би била пълна. Ще чакам нови корени след разреждането.

От френската имам една Нимфа.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Димо 33

Живот и здраве,  след години ще видим. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров

Ъм. Димчоу, мой... За какво разплитане говорим на гол горен? Точка 2, дори да е в саксия, това не значи, че има навити корени. При мен от Рудника поръчката нямаше такива в саксийките. Не смятай, че щом нещо някъде е корен, гаранция е навит.

Трето, при теб садиш в детския пясъчник. На практика няма голяма разлика в съпротивителната сила при субстрата в саксията и околната среда. Опитай дори леко навит стар корен в друг тип почва и заповядай с биришка да поговорим пак за ефекта на саксията ;) По същата причина се препоръчва дупката да се пълни с извадената почва, а добавките да са топ дресинг...

По въпросите ти. Капката не полива само в една геометрична точка в пространството. Има капилярно движение в читавата почва. Още повече, ако поливаш обилно, а още повече ако казваш, че пътеките ти отдолу под найлонката са мокри (смятай, елка!). На практика си си отговорил на въпроса.

По другия, Славян е отговорил лаконично. Реално при един домат в кофичка никога не може да има оплитане на корени. Защото всичкото корен вътре е леторасъл, демек пресен тазгодишен. Докато при едно 3-4-5 годишно и нагоре растение в саксия, повечето корен е стар. Съответно няма нито гъвкавост, нито мобилност като младите корени, особено хранителните (а не опорните).

За многогодишните растения разплитането дори да има 1 година забавяне, това е нищо на фона на десетките, в които ще живее и ще е по-добре след разплитането. А един домат или пипер, кучета го яли :D

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създай нов акаунт или се впиши, за да коментираш

За да коментираш, трябва да имаш регистрация

Създаване на акаунт

Присъедини се. :) Регистрацията става бързо!

Регистрация

Вход

Имаш акаунт? Влез оттук.

Вход

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    В момента само ти разглеждаш тази страница.

×
×
  • Създай нов...