Храбрият Шивач

Гилдия за ябълкови дървета

15 мнения в тази тема

Здравейте,

 

Тук реших да споделя резултатите от едно мое проучване из интернет за възможни гилдии под ябълкови дървета (такива ние имаме доста на терена). Вашите коментари и допълнения ще са ми изключително ценни.

 

Какво да избягваме:

Мулчирането с картон. Подходящо е за други места в градината, но не и под дърветата.
Никога не трябва да се покрива плътно основата на дървото с мулч (да се оставят около 10 см свободни за да не причини загниване).
Да се има предвид, че някои растения могат да се окажат инвазивни и да започнат да се съревновават с дървото за хранителните вещества в почвата.

Съпътстващи растения:

  • Супресори – Луковици, които ограничават растежа на тревата. Представителите на семейство Лукови (Allium spp.), като шивес, праз, чесън са добър избор, но безспорно най-добър избор за тази част от гилдията е нарциса, тъй като той отблъсква животни, които се хранят с кората на дърветата.
  • Атрактори – Привличат разнообразни полезни насекоми. За копър, феншел и кориандър е известно, че са изключително ефективни в привличането на такива насекоми. Белият равнец също не е за подценяване.
  • Отблъскващи – Отблъскват насекоми-вредители. Латинките са известни с тази си функция. Препоръчва се да се засаждат в основата на дървото. Освен това носят радост за очите в градината с техните цветове, които, на всичкото отгоре, са ядливи.
  • Мулчиращи –  Черният оман, артишока и представителите на семейство Лападови вършат добра работа. Засаждането на тези видове спестява време и енергия на градинаря. Освен мулч, отрязаната и пусната на земята листна маса служи като зелен тор за всички растения в гилдията.
  • Акумулатори – Тук белият равнец и черният оман отново намират място, наред с цикорията и глухарчето. Прилагат се като мулчиращите растения. Режем и пускаме на земята.
  • Фиксатори (заот) – Детелина, грах, боб и люцерна са разглеждани като добри азот-фиксиращи растения. Тяхната роля е посредством колонии бактерии, които се прикрепят към корените им и доставят азот на системата.

Как да садим (кръгове отвътре-навън):

  1. В основата на стъблото гъсто насаждение от нарциси и други цъфтящи през пролетта луковици. Нарциса е отровен за ред животни, за които се знае, че дъвчат кората на дървото (освен това са токсични и за хората, така че трябва да внимаваме, да не ги объркаме с нещо ядливо). Всички тези луковични растения са с плитка коренова система и за това се борят с тревата за хранителни вещества и блокират растежа на корените ѝ. Освен това, тези растения спират развитието си през лятото и не се съревновават за хранителни вещества и вода с дървото. Съвместно с цветята, може да засадим праз, чесън или шивес (всички членове на семейството Allium) в тази група, за да отблъскват дървесните молци, както и други вредители.
  2. След луковиците засаждаме рядък кръг от черен оман. Освен че засенчва корените на дървото, като предотвратява изпаряването на водата, той фиксира азота от въздуха и поради това, служи като отличен течен тор, след като се отреже и накисне във вода за поне 6 седмици (изпуска лоша миризма – трябва внимателно да преценим къде ще е мястото за киснене). Има дълбоки корени, които разрохкват тежката и компактирана почва и не се съревновават с плитките корени на дървото. Има и лилави цветове, които привличат пчелите (известно е, че пчелите виждат лилавото, повече от другите цветове). Освен оман, този „кръг“ може да съдържа около 3 артишока и около 3 растения бакла, чиито корени също подпомагат обогатяването на почвата. Като общо правило, колкото по-голямо е растението, толкова по-малко бройки се отглеждат.
  3. Около всяко растение от втора точка, засаждаме копър, феншел, кориандър и други растения, които привличат насекоми. Може да ядем част от тях, освен това имат и добра декоративна стойност. Също така засаждаме и латинки, които се справят се добре с листните въшки. За техните репелентни свойства не се знае много, но са тествани най-много от отблъскващите растения и се знае, че са подходящи за повечето гилдии. Освен че са красиви, латинките са добра добавка към салати. Цветовете имат лек вкус на пипер, последван от сладостта на нектара в сърцевината на цвета. Освен тези видове, може да засадим бял равнец и цикория.
  4. В празните места между растенията нахвърляме семена от детелина. Детелината е азот-фиксираща и привлича пчелите. Трябва да осигурим хабитат за насекоми и малки безгръбначни. Например гнили дънери, купчина големи камъни или малки скали.
  5. Като гранична линия (базирана на очакваното развитие на короната в зряла възраст на дървото) засаждаме още една гъста линия от лукови (Allium) и нарциси. Това е нашата външна бариера срещу настъплението на тревата.

Източници:

https://www.openpermaculture.com/

https://chriscondello.wordpress.com

http://barkingside21.blogspot.co.uk/

Антоанета, Емилия Димитрова, Cucurbita Maxima и 1 друг харесват това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Супер статия :) Феншел предполагам е фенел? Интересно ми е това в последната точка, че нарцисите могат да спрат тревата?! Това е обратно на моите наблюдения... освен това, като затревиш с детелина вътре в кръга, "атаката" ще дойде изотзадзе :)

 

Аз доста мисля по тая тема, тъй като засадихме 20 фиданки на есен... но тая първа година мисля да ги оставя на wood chips мулч, пък след година-две ще мисля за гилдии. Тъй или иначе цялата схема с гилдиите се препоръчва за развити дървета. 

 

И нещо от шефа по темата:

Емилия Димитрова хареса това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нашите дървета са развити, някои даже са доста "зрели" :) Идеята ни е да се опитаме да засилим съпротивителните им сили и да избегнем пръскането и торенето, както и да ограничим поливането. Тъй като имаме доста ябълкови дървета, ще опитаме няколко варианта. Ще ги опишем и публикуваме тук, както и кои от тях са дали най-добри резултати при нашите условия :) Остава ни само да садим и да се надяваме :)

alys хареса това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Супер, също ще опитаме, имаме десетина ябълки в двора....но дали е проблем, че не сме подрязвали няколко години? Освен това са на стръмно....а да мажа ли кората с вар?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нашите не бяха подрязвани от 7 и повече години, но успяхме да орежем всичко тази пролет. За пръв път ни е да се грижим за дръвчета, но с повечко четене и доверявайки се на усет и "здравия"  си разум, направихме различни форми на короните. Имахме и доста заболели дръвчета, където нямахме особен избор и изрязахме всички клони до здраво. Не е проблем за дървото, че не е кастрено, просто ще  даде по-малко плодове.По принцип ябълката дава плода на едногодишните клончета, т.е. на втората година.

 

Ето една доста подробна статия във връзка с резидбата: Какво значение има резитбата на овощните растения за плододаването им

 

Това, че мястото е с наклон ще рече, че водата се отича по-бързо и през сухите месеци, ще има по-голяма нужда от напояване.. Добре е да се помисли за начин да се забави този процес, но това трябва да се съобрази с общия план, за това, какво ще се прави на терена.

 

Статия за това какво е значението на варосването на стволовете на дръвчетата: Варосване на овощните дървета

 

Надявам се това да отговаря на част от въпросите.

Антоанета и Гого харесват това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дали могат да се спасят ябълкови дървета , на които кората е напукана и пада ? Не знам как успяват да оцелеят и да раждат ябълки, това на снимката е старо дърво с прекрасни ябълки , сорт Тетовка. Два от по-големите клони са изсъхнали (забравих да ги снимам) , има следи от премахването и на други големи клони. Останалото е наред, освен болестите по част от плодовете. Събрах болните ябълки под дървото и направих място за засаждане на нарциси , но се чудя има ли смисъл?

Доста от дърветата в градината са болни, няколко са направо с липсваща кора. post-130-0-19143900-1444848513_thumb.jpg

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ах, писах, писах и накрая всичко отиде някъде-си. Трудна работа с болестите. Трябва си пръскане От и До, ама кой ли го прави. ММ също иска да знае защо боледуват ябълките ни - като след пожар са - почернели стъбла, паднала кора, почти не задържаха ябълки тази година. Поне има дюли и круши за компенсация. :) Садим нови дръвчета с надеждата да има ябълки. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Все се каня да питам за тези гилдии - като се наложи да се ходи под дървото какво правим - тъпчем по нарцисите или по-нарядко ги садим или как? Щото като четох за кръговете горе, доста голям периметър излиза, че се заема?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хм. Как така да се наложи да се ходи под дървото? По нужда или какво :D

 

В близост до едно дърво така или иначе не е добре да се ходи, защото се сбива почвата, а в горния слой са фините хранителни коренчета. Може би за голямо дърво няма толкова значение, но повечето плодни дръвчета са малки като размер, корона, височина.

 

Дядо ми правеше яко окопаване на фиданките, което, със сегашните ми познания, е доста грешно - вреди на микоризата и на фините корени най-малкото. За нашата градина съм сложил 60 см диам. с дървесен мулч, като тук-там пробвах да започна гилдии със салвия, сибирски лук, балканска чубрица, латинки, пореч (естествено 90% от всичко изсъхна, но все пак има няколко вкоренени добре).

 

Целта ми е да разширя малко тоя кръг и в един определен диаметър изобщо да не се стъпва, освен в много редки случаи. А специално за нарциси/лалета и тн - така или иначе те отминават за 2-3 месеца и повечето време няма и следа от тях.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Евелина, за твоето дърво не мисля, че е притеснително. Това явно е много стара ябълка - сравнявам с една "наша", която е на около 20 години и има много по-гладко стъбло, само наченки на такова нацепване. Щом имаш и големи съхнещи клони, възможно е просто да си отива. Винаги ще е по-добре да сложиш успоредно няколко млади фиданки, които да ашладисаш с този сорт, щом ти харесва. 

 

Не казвам да го зарежеш старото, то може да живее още и 50 години. Например при познати има една мноооого стара попска круша, която е била пречупена и в момента е почти в такава форма: Л - като ченгелчето на Л-то е короната. Лежи на земята и тръгва нагоре. Това дърво е било отписвано поне три пъти до сега, но продължава да живее и да ражда добре.

 

Това, че кората се рони и пада е най-вероятно от комбинацията възраст (губи пластичност) и температурните разлики през зимата, особено като има ясни топли зимни дни, които несъмнено водят до яки замръзи вечер. Ако искаш да направиш все нещо, аз бих препоръчал да варосаш дърветата (макар че има доста противоречиви мнения за ползите от варосването).

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Още един въпрос - за младите фиданки . Много бих искала да имам подмладена ябълкова градина, без 7-метрови дървета или такива с белеща се кора. На доста места пише , че на мястото на стара ябълкова градина не можеш да засадиш пак ябълки. "Когато се създава нова градина на мястото на изкоренена стара , трябва да се има предвид, че след костилкови могат да се засаждат семкови овощни видове, например ябълка след череша. Най-малко 20 години след изкореняване на ябълки обаче може да се създаде ново насаждение от същия вид. По този начин ще се избегне вредният ефект от почвената умора." Странно , защото мястото като изложение, достатъчно вода , почва и надморска височина е много добро за ябълки. Двайсет години ми се струват малко множко.

Ще ги варосам дърветата след някоя седмица, дано помогне.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Който иска да си засади нарциси да си даде заявка за луковици при мен.

Всяка година вадя от една до пет кофи луковици и подарявам на ентусиасти.

Сортът им не мога да кажа какъв е, но е стар. Баба ми на времето ги е взела от стар градинар. Не са хибрид и не се израждат с годините. Бели са. Имам и малко жълти, но не са достатъчни за раздаване. Дръжките им стават до 70см дълги.

Който желае ще ги получи подарък, само да каже как да стане предаването или изпращането.

Евелина и Михаил Караянчев харесват това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

О, аз ходя навсякъде, щото всичко трябва да проверя, да попипна и да подуша - като малко кутре съм в градината (верно остана само да почна и да подпиквам )  :lol:

 

Бих се радвала на нарциси, нямаме много цветя все още. Ще пиша ЛС  :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз искам нарциси. Търся старовремски :) , с бели , заоблени листа и къса оранжева "луличка" . Тези , които имам са малко и са "детки " .

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Идеята с ротациите на културите не е лоша, но специално за овошките, с една добре развита еко система и гилдии, не би трябвало да има проблем с изтощаване на определени вещества в почвата (което налага и описаната по-горе почивка/ротация). Отделно, писанията по книгите/сайтовете често са насочени към монокултурни градини, промишлено отглеждане.

 

Това е и част от концепцията с гилдиите, косене и компостиране на място на едногодишни треви, рязане и компостиране на място на растения от гилдията, компостно торене, течни растителни торове и тн.

 

На твое място бих си засадил каквито дървета желаеш.

 

По въпроса с ходенето навсякъде - нека поставим въпроса така. Ако имаш високи лехи, ще стъпваш ли усреди тех, само и само да подушиш? Същото е и с дръвчетата :)

Евелина хареса това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създай нов акаунт или се впиши, за да коментираш

За да коментираш, трябва да имаш регистрация

Създаване на акаунт

Присъедини се. :) Регистрацията става бързо!


Регистрация

Вход

Имаш акаунт? Влез оттук.


Вход

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    В момента само ти разглеждаш тази страница.