Jump to content

Преди да се регистирате, молим ви прочетете Правилата на форумите и Какво е Без Мотика?.

Гого

Старата нова оранжерия

Recommended Posts

Гого

Оранжерията ми досега беше на място насип от торф от гъби. След няколко години престой на това място, започна да се превръща в пепелива пръст, която не задържа нищо и не храни нищо. Затова реших да преместя оранжерията на ново място и да я реконструирам.

Съставена е от 9 страници, с разстояние между тях от 140 см. Общата дължина на оранжерията е 11,20 м, с ширина 2,80 м.

Имах желанието да я обърна север-юг, за да може да използвам източното слънце за по-добро огряване и затопляне на оранжерията през пролетта, но уви, не намерих подходящо място да я сложа така.

Решил съм най-накрая да разделя краставиците от доматите. Вариант едно ми е да преградя парника с найлон. Вариант две, да разцепя парника на два по-малки. Този вариант ще ми коства загуба на 1,4 м дължина от него. Съставен е от 9 страници и единият ще се получи 5,6 м, а другият по 4,3 м. Плюс на това, че ще имат преграда, а не разделени е, че ще имат по-малко топлинни загуби от едната си страна.

oranjeria.png

Преди да го позиционирам на мястото си, имам една основна питанка и притеснение. На 31 дек в 10 ч, 8 метрова сграда хвърля 12 метра сянка на юг. А парникът ще е позициониран между 9-ти и 12-ти метър на сянката. Нещо не успях да намеря информация, как положението на слънцето ще се промени през месец март да кажем, за да видя тогава, тази сграда ще ми пречи ли на южното слънце, или не.

Понеже от едната страна на оранжерията ще се намират краставиците, а от другата страна доматите, трябва да реша и от коя страна кое да сложа. Мисля, че краставиците не обичат чак толкова слънцето, затова предполагам, че ще е удачно да ги сложа от източната страна, а доматите от западната.

Запланувал съм да монтирам в горната част на парника отваряеми прозорци с автомат, с променящо се налягане в зависимост от температурата вътре. Смятам вратите да не отварям, но лятото ще почне да става адската жега. Не съм сигурен, че прозорци с площ 1/4 от покрива, ще могат да охлаждат достатъчно оранжерията. Вариант е да предвидя странични прозорци или вече ако се видя в чудо, да отварям вратите и да обезсмилям оранжерията. Може някой да си помисли, че тези автомати за оранжерии са изгъзици и напразни пари, но за мен са решаващи. Първо, защото ще ми спестят много време да ходя да проверявам постоянно да не са се сварили. Друг път ще забравя отворен парника и няма да има акумулирала се топлина за нощта. А така след определени тестове и наблюдения как се движат нещата и леки корекции, ще си осигуря спокойствие и време. И не  на последно място, вътре няма да е така променлива температурата.

Сега имам въпрос и за оптималните температури за доматите и краставиците. От това ще зависи и дали ще проветрявам само отгоре или и странични прозорци.

Пътеката ми ще е 20 см вкопана в земята, защото страниците на конструкцията на парника са така направени, че не мога да ходя напълно изправен и си забивам главата. Което ме кара да влизам колкото се може по-рядко вътре. :) Лехите ще са повдигнати с около 12-15 см от нивото на земята. Ще използвам налични ритловици, пък колкото изкарат.

За поливане съм предвидил един кубик бидон, който да се явява буфер/бойлер в поливната система преди парника. Като пусна да се полива, водопроводната мрежа  ще окаже налягане върху бидона и от него ще почне да излиза вода към капковата система в парника.

Имам малка идея и да сложа втори слой найлон от вътрешната страна на парника, който евентуално да е само на покривната част. Поне оттам да намаля малко топлозагубите. 

Чета "Умнята оранжерия". В момента съм на 24-та страница и засега толкоз с питанките и идеите. :)

Да добавя само, че напролет ще мулчирам с черни ивици "Изачер" за привличане на слънцето, а през лятото със слама..

В допълнение ще държа от едната страна на пътеката големи бутилки с вода, които хем да се топлят за поливане, хем да топлоотдават топлина вечерта.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Ch Petrov

" .. Имам малка идея и да сложа втори слой найлон от вътрешната страна на парника, който евентуално да е само на покривната част. Поне оттам да намаля малко топлозагубите .."

Колко ще бъде разстоянието между двата слоя ? За намаляване на топлозагубите се използва и агрил. 

Опитвам да си представя как втория слой найлон се вписва в покривната част и как се закрепва - " .. защото страниците на конструкцията на парника са така направени, че не мога да ходя напълно изправен .. " , а там някъде би трябвало да има и автоматика за отваряне/затваряне на покривните прозорци.

 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гого

Това представляват спънките, в които си удрям главата:

IMG-0687.jpg

Така закрепвам найлона за конструкцията:

IMG-0688.jpg

 

Съответно със същите тръби/скоби, от вътрешната страна мисля да захвана втория слой найлон. Съответно разстоянието между двата ще е към 2 см, колкото да няма директно съприкосновение с околната среда. Идеята ми е да направя нещо за топлозагубите и същевременно да не жертвам пропускливостта на светлина.
Тук найлонът е не много прозрачен и армиран. Вече доста години изкара и ще го разкарвам.. Още повече, че е поставян на части, а не е един цял. Новият ще е прозрачен, цял, с ув защита и не съм решил колко микрона дебелина. Вероятно въпрос на проучване. Заводът в Садово ги реже по зададени размери и го изпраща.

IMG-0689.jpg

Самите отваряеми прозорци, мисля да ги направя от дърво, че с него работя най-лесно. От двете страна на дървената рамка ще сложа найлон. А механизма ще поставя някак. Предполагам като го взема, ще реша на място. Засега съм намерил тези два:

https://www.greenhouses.bg/magazin/kapkovo-napoyavane/avtomat-za-ventilirane-za-oranjerya-pchelichka/

https://parnici.bg/index.php/mehanizm-za-kapanduri-na-oranzherii-univent/

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Ch Petrov

Конструкцията изглежда стабилна. Обаче има голяма ветроупорна площ. Ако по надлъжната ос духа ураганен вятър ?  Натискай внимателно най-високата метална част на предната или задната стойка. Увеличавай натиска и виж каква ветроустойчивост имаш.

Покривната площ (армиран найлон)  на една секция е доста повече от 1 кв. м. Понякога дори през април е възможен интензивен снеговалеж. Нямам представа къде е твоята оранжерия (или парник), какъв е обичайния климат там. Представи си,  че върху армирания найлон има 10 см сняг. Ами ако са 20 см?  Ами ако снегът е мокър?  

Позволявам си да ти задавам тези въпроси не за да се заяждам,  а защото същите проблеми вече са ми се случвали. 

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гого

На всяка стъпка имам пета с дупка, в която забивам железа с глава, като пирони. Дълги са около 50-60 см и целите влизат в земята. Това ми е защитата от вятъра. Този парник не е това, което искам, но преди 10-на години това ми изпадна изгодно от оранжериите на Института по тютюните. Видя ми се удобен за разглобяване и сглобяване и траен, понеже е от желязо. Както и скобите, които лесно прикрепят найлона за констркунцията, а и ги разпродаваха, та по всичко ми се виждаше, че не трябва да го изпускам. :)

В Пловдив съм. Сняг преди години е падал, но някак не се задържа много отгоре, когато е навалявало. А последните години пък въобще и не вали сняг. Но ще ми е интересно, ако се случи тежка зима, какво ще се случи.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Ch Petrov

Весело посрещане на новогодишния празник 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гого
На 31.12.2020 г. at 13:01, run. написа:

Гого, случайно ако си го пропуснал...

https://hobbykafe.com/forum/viewtopic.php?f=57&t=9201&p=942770#p942770

Мнението на bialk

 

Разгледах климатика на bialk.

Аз мисля да направя нещо подобно, но с по-различна цел. Ако се разчита главно на вентилация при охлаждане на оранжерията, се губил така необходимият за растенията въглероден диоксид:

kurdyumov3.jpg

Аз искам да използвам вкопаните тръби, главно с цел отопление на въздуха в парника, подгряване на почвата и конденз в тръбите, която влага да отива в почвата, но не на 50 см, а малко по-нагоре, ако може растенията да захапят нещо от тази влага, както е описано в книгата:

kurdyumov1.jpg

kurdyumov4.jpg

Също така се чудя, така и така ще копая за тръби, дали няма да е прекалено плитко, ако взема над тях да нахвърлям разни клони за гниене.

Колко дълбока коренова система развиват доматите например. Ако стигнат до тези клони, дали няма да е лошо. Или просто да сложа по-дребни такива, така че около тях да има повече пръст, за всеки случай.

Вентилатори от компютърни захранвания имам доста. Проблемът е, че гледам по магазините пише, че са по 2-3 вата. А в горния текст пише, че се ползват 15 ватови. Да не говорим, че при тях и тягата им помага, понеже примерът е даден с оранжерия под наклон и дърпат от долния края. Въпрос на опити ще е предполагам. Веднъж да положа тръбите, и то още първия ред и ще тествам с комин от 2 метра какво ще се случва и по-слаб вентилатор. 

Понеже, както писах в началото, ще разделям парника на две, заради доматите и краставиците, ще се наложи тази ситема да я направя два пъти в двете половини. Та един вентилатор ще смуче от две тръби, дълги по 5 метра. Трбите ф75 ще ми струват 90 лв. Колената и тетките още толкова.

Ако някой мисли, че няма да работи и знае защо, да казва сега. Щото мани копането и парите за тръбите, ама ще съм бесен да имам 4 реда тръби в почвата на парника си, ако няма да има файда от тях. И най вероятно ще ги изровя обратно...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
run.

:D Напомни ми за биреното отопление, ако знаеш колко бира изпих... 

http://solar.sts.bg/forum/viewtopic.php?t=1485

За автоматизирана  система е добре, но ми се струва малко скопена...

Не виждам защо да не стане...но инженер Петров ще си каже тежката дума.

По принцип температурата на земята на около три метра дълбочина е 14-15 градуса, и това е заложено при водно-земното охлаждане. Дълбочината 30-35 см е в зависимост от непрекъснатия цикъл на работа на вентилатора, все едно е алуминиев, а не чугунен радиатор...бързо топли, бързо изстива.

Тръбите може да се разполагат между редовете на доматите, така дълбочината не те бърка...не съм видял корен на домат широк повече от 15 см. За клони май ще е плитко. Същите тръби може примерно да ги вложиш под ъгъл който ти ще си  прецениш спрямо дължината на оранжерията. Северния висок край ако го вкопаеш на 35см, при наклон на метър примерно 3-5 сантиметра, при дължина 5 метра ще слезеш на южния до 50-60см за естествена тяга. Не ми стана ясно за конденза, но ако ще се ползват надупчени тръби трябва се увият с текстилно платно заради влизане на почвата...а това дали няма да попречи на топлообмена...

Вентилаторите мисля трябва да са ти бавнооборотни, но те са по-големи, топлообмена  зависи от дълбочина и контактна повърхност на тръбите, може би трябва и да изчислиш кубатура на оранжерия и дебит на вентилатор.

 

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Димо

Аз също съм на етап обмисляне на този проект. Сега си оформям лехите в новата оранжерия и след това започвам да копая. Ще използвам тръби 110, просто защото имам такива. Мисля на всяка леха с ширина 70-100 см. да положа двойна линия тръби, обединени с общ вход и изход. И на всеки вход вентилатор. Снощи оглеждах вариантите за вентилатори но още не мога да избера. Не знам тези компютърните не са ли слабички за да преодолеят съпротивлението в толкова дълга тръба (именно заради съпротивлението не препоръчват използването на гофрирана тръба). Освен работното напрежение и консумираната мощност гледам и колко кубика въздух прехвърлят за час. При мен има такъв един нюанс, че нямам електричество на стопанството. Ще купувам фотоволтаичен панел.  Ако вентилаторите са 220 волта ще трябва и инвертор. Ако са 12 или 24 волта ще мина без инвертор но такова напрежение  не става да се пусне на по-дълъг кабел заради загубите. Та ще мисля още.

Освен земята като акумулатор на топлина смятам да използвам и обеми с вода. Ще опитам да прекарам през самите ферми на оранжерията тръба 110 и да я напълня с вода. Освен това водата за поливане ( един или два еврокуба по 1000 литра) да ги поставя вътре в оранжерията. Хем акумулатор, хем топла вода за поливане. Само не знам дали е удачно да се полива с вода  25-30 градуса топла.

Ще следя темата.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Димо

Относно конденза. Пробиват се дупчици на долната страна на тръбата и няма нужда да се обвива тръбата с геотекстил.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гого

Разглеждах цените навън как са на автоматите за проветрение на оранжерии.

Тези в бг са 85 лв + доставка.

В сайта производител са по 46 евро и 25% отстъпка, при покупка на повече от 1 брой, което прави 35 евро за брой и безплатна доставка в ЕС.

Освен това, в същия сайт продават отделни цилиндри с различна сила и температура на реакция.

В амазон.ко.ук са по 25 паунда и 2,5- паунда доставка до офис на гъбко/габиели в Лондон. Оттам по 2 лв на кг до БГ.Това прави грубо по 32 евро на брой.

Смятам да се набутам за един брой от БГ, за да видя каква работа вършат и как ще мога да ги използвам. След което да пусна заявка за няколко бройки отвън.

Дават ги за прозорци 14 кг и сила на отваряне 7 кг. Та ще си тегля прозорците и ще ги проверя на място на парника с ръчен електронен кантар.

Относно тръбите. Би трябвало от ф110 да дърпа по-добре отколкото от ф75 или за тая разлика и метражи, все тая?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Димо
преди 35 минути, Гого написа:

Относно тръбите. Би трябвало от ф110 да дърпа по-добре отколкото от ф75 или за тая разлика и метражи, все тая?

То всъщност не "дърпа от", а нагнетява в тръбата. Има формули за изчисляване на съпротивлението но не ми се търси сега. Освен това в края на тръбата охладени вече въздух сам ще се стреми нагоре към по-топлото. Ще стане май по трудния начин - с проби и грешки. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гого

Ти явно мислиш да правиш обратното. Аз искам да използвам естествена тяга и с вентилатора само да помогна. Имам лека денивелация на парника. В по-ниския край, тръбите ще се показват малко над земята. А в по-високия край, където ще са ми вентилаторите, ще са до тавана. Така ще се получи тяга, като от комин. И реално при мен ще се засмуква въздуха. Поне така е описано. Не е мое решение. За да нагнетяваш, май ще са нужни по-силни вентилатори.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Димо

Да, сега разгледах схемата, по-горе в твоя пост. Там явно се разчита на разликата в налягането между двата края на тръбата. Не знам дали това не предполага доста сериозна денивелация. Хайде, който изпълни по-рано проекта ще съобщи за резултата :)

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гого

Аз разчитам главно на късия път от 5 метра, понеже съм разделил на две оранжерията. И на комина от два метра. Ще направя проба на сухо, като купя малко тръби. 
Но дали ще дърпа от горния край или ще нагнетява от долния, не знам дали ще има разлика. Ще пробвам и двата варианта. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гого

Авртоматът за прозорци дойде.

Тук е в затворено състояние под 20 градуса:

IMG-0737.jpg

Има две пружини, които го карат принудително да се затваря. В моя случай, ще ги разкарам, защото прозороцет ще се затваря от собствената си тежест. Няма смисъл да противодействам допълнително на отварянето с тези пружини.

Тук съм махнал пружините, за да мога да го отворя за снимка (може още толкова):

IMG-0738.jpg

Цилиндърът под налягане се навива на една резба. От нея би трябвало да се регулира първоначалното отваряне на колко градуса да става. Понеже е в диапазон 17-25 градуса. Но това ще стане ясно, като стане монтажа и започнат тестовете и наблюденията.

IMG-0739.jpg

Измерих материала за прозорец 2,80/0,50 м. С двустранни дъски 2,5 см дебели , идва към 10 кг.  Дават го до 14 кг. Аз ще ги рендосам, за да станат по-тънки. А и като е без пружини, не би трябвало да е зор да се отваря. Но в крайна сметка, докато не направя един прозорец и видя, че го отваря, няма да поръчвам други механизми.

Както писах в началото, прозорците за проветрение ще са на билото. Чудя се, дали не трябва да има някое прозорче по стените, откъде да теглят въздуха:

na-foto-samaya-prostaya-shema-ventilirovaniya-parnika-405x320.jpg

На схемата някак е показано, че по този начин, въглеродният диоксид остава вътре.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гого

Мисля, че си избрах и найлона за парника. Някакъв трислоен израелски, който за целия парник ще ми легне по-малко от два механизма за отваряне на прозорци.

Screenshot_2.png

Има 4 години гаранция и до 7 години ползваемост.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Hristina Stamatova

Здравейте, случайно попаднах на темата докато ровех за отопление на орънжерия. Мисля нашата орънжерия да я отоплявам март и април. Чудих се ако сложа в най-горната част черни тръби които да влизат в почвата на дълбочина 30-40 см., да ги напълня с вода и да сложа една циркулационна помпа да ли ще е достатъчно ефективно? Като на принципа на слънчевия бойлер. Обаче нямам идея дали ще работи. 

Редактирано от Hristina Stamatova

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създай нов акаунт или се впиши, за да коментираш

За да коментираш, трябва да имаш регистрация

Създаване на акаунт

Присъедини се. :) Регистрацията става бързо!

Регистрация

Вход

Имаш акаунт? Влез оттук.

Вход

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    В момента само ти разглеждаш тази страница.

×
×
  • Създай нов...

Информация

Поставихме cookies на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване