Jump to content

Преди да се регистирате, молим ви прочетете Правилата на форумите и Какво е Без Мотика?.

Веселата ферма в Родопите

Синя Американска Боровинка

Recommended Posts

Боби Димитров

И аз бих закопал кофи за начало, но без дъно. В дългосрочен план обаче не го виждам как ще е, това много ограничава корените на растението. От друга страна, в нашата почва ако изкопая дупка примерно 30 х 30 х 30, тя си става реално саксия, особено ако я напълня с торф. Сега правих такава проба - преди месец изкопах 2 дупки с такъв размер и ги напълних с пресят компост и засипах със слама. Сега ги открих, за да сложа вътре два касиса, можеш да изгребеш компоста и си седи формата на дупката :D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

А и нали корените им били плитки на тия боровинки и затова имали нужда от поливане? Тия 30 см може да се окажат напълно достатъчни.

Интересно ми е да се включат в темата хора, които имат по-дългосрочен опит в отглеждането им.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Варела
 
 
 
 
преди 4 минути, Димо 33 написа:

Всъщност,  бих изкопал цялото пространство за засаждане с изолация и нова почва, но не съм сигурен дали ще виреят боровинки при мен. И да не се окажа в конфузен вариант,  да трябва да възстановявам старата почва. Затова,  мисля да пробвам първо в съдове и ако виреят добре,  ще го мисля. 

Точно затова минах на варианта с кофите.. тук да направя една вметка: лимоните ми са в саксии по 50 литра, а преди това баба ми ги гледаше в ламаринени казани за варене на буркани, а по малките в тенекии от сирене, но дъното им се разпадаше и трябваше да се сменят през 3-4 години.. най-големия лимон в момента е около 1,80 височина с диаметър на короната в най-широката част може би около 1,50, като всяка есен ко кастря за да го "ограничавам" откъм растеж.. изобщо не изглежда като да се мъчи щото е в саксия.. миналата година си изхрани без специално торене поне 2 кг. лимони.. торил съм го максимум 3 пъти за годината с течен тор за цитруси (40-50 мл в 5 л вода) ..

 
 
 
 
преди 13 минути, Боби Димитров написа:

И аз бих закопал кофи за начало, но без дъно. В дългосрочен план обаче не го виждам как ще е, това много ограничава корените на растението. 

Оставих дъното съвсем умишлено за да ги вадя и местя по-лесно, че още незнам там ли ще останат.. а и най-вече колко от тях ще оцелеят..  

 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гост

Е, значи в бидони ще стане. Гледам тука едни 200 литрови на добра цена. Ако насмогна със засяването на 60- те храсти и дървета тази есен,  може да стигна и до боровинките. Но май ще е за на пролет. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров

200 литров бидон за една боровинка, не знам... Колко па да е добра тая цена? Растението по-евтино от саксията, малко посока копче за балтон... Дори изкопаването на 200 литра почва вече е плашещо като ненужно усилие. Аз надали ще получа от Полша боровинки, но ако стане, решил съм една скромна дупка, вътре кисел торф, отгоре иглолистен мулч и зелен камък и сяра на пелети при нужда, по една щипка на корен + подновяване на мулча. В крайна сметка, имаме по-доброто решение - камчатки ;)

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гост

По- горе писах, че ще го режа на две , за две растения и като сложа на дъното подложка от клони и кори за дренаж, ще си стане таман. Даже в диаметър ще е малко, но колкото, толкова. Цената е 25 лв. на бидон, мен ме устройва, особено като труд. 

А, така както мислиш да го правиш, не ми се вижда да стане при мен. Или поне не бих рискувал. Което не пречи да продължавам да проучвам де. :))

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски
преди 34 минути, Димо 33 написа:

По- горе писах, че ще го режа на две , за две растения и като сложа на дъното подложка от клони и кори за дренаж, ще си стане таман. Даже в диаметър ще е малко, но колкото, толкова. Цената е 25 лв. на бидон, мен ме устройва, особено като труд.

Има метални варели, само че малко по-големи, които могат да се намерят и на по-добри пари. Мисля, че бяхме вземали на 10 лв. за складиране на зърно, от бананово пюре или нещо подобно. Май са двесталитрови обаче.

Но като цяло това не е ли твърде голяма инвестиция за едно растение за 5 лева? Аз съм решил до гората. Проблемът обаче е поливането и ще трябва да копам по-дълбоко за засяването. Камчатката наистина решава проблема, иргата също. Ама човек като иска да пробва тия боровинки... Зарибявка си е. За киселинната почва тепърва ще разбирам дали е такава наистина покрай боровете.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гост

Металните ще корозират и ще издържат по- малко от дебелостенните бидони. Иначе го мислих и този вариант. 

Мен ме интересува да стане добре, не да минавам тънко...което винаги ми е излизало по- скъпо. А и ако трябва да копая 20 метра траншей и да сменям почвата, бидона си е евтиния... Имам място за поне по десет растения червени и черни боровинки. 

За камчатките и иргите,  не вярвам да са боровинки. А и съм решил, ако нещо е в повече, на сок и във фризера. Няма лошо зимата по една чаша чист сок. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Миленка®

Късате ми сърцето с тез пластмасови бидони, `начииии ... и сяк`ви бидони и контейнери ...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гост

Предложение? 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Миленка®

Ми директно в почвата - или ще ги бъде, или няма да ги бъде. 

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Гост

При директно, няма да ги бъде. Как да се откажа, знам. И как няма да стане, знам. 

Просто търся начин как ще стане. 

Да не говорим,  че пием вода от пластмасови туби, та за саксията ще предиряме...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Варела

Директно в почвата не'ща, ще си вкиселя всичко наоколо.. а и няма да ги бъде, пробвал съм вече преди 3-4 години в двора.. да копая траншея и да заравям фолио под земята пак не'ща, а и какво правим с отцедливостта.. затова така го измислих със 7 кофи, които ще карат поне 7 години, като са заровени.. за 7 години колко пластмаса ша изтече в морето та до мойте кофи опряхме.. ;)

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Миленка®

Еми в това е проблемът - където и да се обърнеш планини от пластмаси ... Доколкото зависи от мен съм свела употребата им до мининум ... както и да е, въпрос на личен избор 

п. п. 10 човека по 7 кофи ... :Р

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Venetka

Нищо не казахте, ама да го плясна тук събираното като информация пък ако ще да не ви е от помощ.

***********************

Боровинки / голубики /

Най- добре е да се засаждат пролетта. Мястото за засаждане трябва да се избере много добри- трябва да е слънчево, не трябва да има задържане на вода в повърхностния слой от 50-60 см. Боровинките не обичат студените ветрове. При засаждане на сенчесто място плодовете са дребни и кисели.

Особено важна е правилната подготовка на почвата. Задължително трябва да е кисела- Ph- 3.5-5, рохкава и постоянно влажна. Изкопава се яма 60/60 см и се запълва със специален торф за иглолистни, стърготини , иглички и пясък. Добавя се много малко угнил оборски тор. Ако е необходимо се подкиселява почвата- 40-60 грама сяра / лимонов сок, ябълков оцет/. При засаждането да се поразделят корените и да им се даде направление за по нататъшно правилно развитие. Уплътняват се добре.  Боровинките могат да растат добре на бедни почви, органични подобрители не са необходими да се добавят. Органичните торове променят киселинността на почвата .Засаждат се на разстояние 0,75- 1,2 м, а между редовете 2-2,5 метра разстояние. Насипват се стърготини, иглички и шишарки като мулч около тях.

След засаждането да не се допускат наоколо бурени, които пречат на правилното развитие на храстчетата. Кореновата система е само на 20-40 см дълбочина и трябва да се внимава с обработки около корените.

Особено много обичат вода. След засаждането се поливат 2-3 пъти дневно. После може да се съкрати до 2 пъти седмично. Най-добре да се полива сутрин и вечер. В условия на много сухо време може да се пръскат и листата. Когато започва плододаването задължително се поливат , за да са сочни плодовете, но да се внимава за преполиване!!!

Задължително се мулчира, за да не се губи влагата. Мулч- торф, дъбови листа, стърготини. Мулча да е 10-12 см височина. При мулчиране със стърготини плододаването се увеличава със 100%, а при мулчиране с дъбови листа с 54%!!!. Мулча се сменя на 2-3 години.

За да се опазят корените от измръзване в междуредията се засаждат сидерати /люпин, овес/. Пролетта сидератите се закопават.

Студоустойчиви са до минус 23-25 градуса. При суха и студена зима клоните се привързват към земята и се покриват с 2 ката агривело, а не с найлон!!!. Цветовете издържат до минус 7 градуса.

Първото рязане се прави 2-4 години след засаждането когато вече скелета на храста се е оформил. Изрязват се болни и неплододаващи клони. Ако растението е на повече от 10-12 години се прави подмладяваща резитба като се изрежат всички стари клони. След такова рязане 1-2 година плододаването е намалено.  Има и друг вариант на рязане- едната година се режат всички стари клони, а се оставят новите клони. На следващата изрязваме отново и така продължаваме. Реже се само пролетта.

Торят се с минерални торове 2 пъти през пролетта:

-        1 път до залагане на плодните пъпки

-        2 път- 6-7 седмици след това

Съветите за подхранване са в зависимост от възрастта на растението

-        Храст на 2 години- 1 супена лъжица тор

-        Храст на 3 години- 2 супени лъжици тор

-        Храст на 4-5 години- 8 супени лъжици тор

-        Храст с възраст над 6 години- 16 супени лъжици тор

Опитните градинари сами определят какво не достига на боровинките:

-        Недостиг на азот – листата са жълти. Растението расте слабо, а плодовете са малки.

-        Недостиг на фосфор- листата са червени.

-        Недостиг на калий- крайщата на листата покафеняват,появяват се пента, младите клонки съхнат.

-        Липса на калций- крайщата на листата са жълти.

-        Липса на магнезии- листата по края стават червени.

-        Липса на бор- появява се синкав оттенък.

Боледуват от гъбични, бактериални и вирусни заболявания. Особено опасни са фитофлорозата, рак стебля и сивото гниене. За да се предотвратят тези болести се използват фунгициди. Първата обработка с фунгициди да е веднага след пролетното рязане. Вредители по боровинките практически няма.

Ранните сортове започват да се берат около 10 Юни, а късните сортове продължават да се берат и до края на август.

Ранни сортове- Патриот и Дюк /Дюк цъфти късно и е особено подходящ за места с пролетни слани/.

Средно ранни сортове- Blue crop, Blue rey, Berkeley- плододават от края на юни до август.

Боровинките на един храст не узряват едновременно, поради това за около месец винаги имате плодове от един храст.

*******************

Тук таме е на руски, ама нейсе... ще го разберете.

 

  • Мерси 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров
преди 3 минути, Venetka написа:

Особено много обичат вода. След засаждането се поливат 2-3 пъти дневно. После може да се съкрати до 2 пъти седмично. Най-добре да се полива сутрин и вечер. В условия на много сухо време може да се пръскат и листата. Когато започва плододаването задължително се поливат , за да са сочни плодовете, но да се внимава за преполиване!!!

МУАХАХАХАХА, е очаква ги епичен шок значи! При нас след засаждането (на есен, а не на пролет) няма да има никакви поливки. След това на пролет - също. Ще започнем с поливки 1 път седмично в най-добрия случай. След това се ги разредим. За мен е абсурд да се полива 2 пъти седмично и в същото време "да се внимава за преполиване". Преполиваш, но да внимаваш! Че и листа да пръскаш. Глупости :D Като полея събота с капката, до другата събота няма да е изсъхнало. Ако не виреят, има камчатки!

Мерси за материала, Вени!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Venetka

Боби, аз просто гледах разни видео обяснения на руснаците и записвах. Собствен опит нямам засега.

Под преполиване мисля, че се има предвид да няма застой на вода, да не е заблатено. Това, че по цвета на листата може да се определи какво им липсва на мен ми беше много интересно и го записах.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски
преди 5 минути, Боби Димитров написа:

МУАХАХАХАХА, е очаква ги епичен шок значи! При нас след засаждането (на есен, а не на пролет) няма да има никакви поливки. След това на пролет - също. Ще започнем с поливки 1 път седмично в най-добрия случай. След това се ги разредим. За мен е абсурд да се полива 2 пъти седмично и в същото време "да се внимава за преполиване". Преполиваш, но да внимаваш! Че и листа да пръскаш. Глупости :D Като полея събота с капката, до другата събота няма да е изсъхнало. Ако не виреят, има камчатки!

И моите ги чака шок. Ще ги мулчирам хубаво. Ще ги посадя и по-дълбочко. И каквото сабя покаже. Ще стискам палци на австралийския сорт, нали там не е много влажно... уж.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Venetka

Да пишете ей после тия шокирани боровинки как са изглеждали и как са се държали! То и нашите като начало май ще са от групата на шокираните.......

То четенето и записването на съвети да не е като прилагането им.... Кога толкоз време да ги обикалям всичките му трепетлики разни... ?

Хайде, успех на всички.

 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Ру®

хареса ми как е изчислено, че мулч с дъбови листа увеличава добива с точно 54%. Чудя се дали ако двойно мулчирам няма да се увеличи със 108% ;-)

  • Харесвам 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създай нов акаунт или се впиши, за да коментираш

За да коментираш, трябва да имаш регистрация

Създаване на акаунт

Присъедини се. :) Регистрацията става бързо!

Регистрация

Вход

Имаш акаунт? Влез оттук.

Вход

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    В момента само ти разглеждаш тази страница.

×
×
  • Създай нов...

Информация

Поставихме cookies на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване