Jump to content

Преди да се регистирате, молим ви прочетете Правилата на форумите и Какво е Без Мотика?.

Боби Димитров

Как се разваля работеща (еко)система с опити да се контролира

Recommended Posts

Боби Димитров

https://threadreaderapp.com/thread/1338134344045535233.html

(автоматичен гугъл превод)

История на неподходяща технология: през 70-те години беше решено да се модернизира оризовъдството на Шри Ланка, чиято система не се е променила много в продължение на 3000 години. Целта беше да се замени биволът с модерния трактор, но опитът имаше катастрофални последици ...

Биволите създават „валути“, локви с кална вода, без които не могат да контролират температурите си. Винаги пълни с вода, тези вързопици създават много еко услуги: през сухия сезон те се превръщат в рай за риби, които след това мигрират обратно към ридовете, когато те се напълнят с вода.

Рибата е ценен източник на протеини за безземни работници и до голяма степен помага да се контролира популацията на малария, причиняваща комари, които се размножават в оризовите насаждения. Растителността около върбите е място за размножаване и лов на змии и водни гущери, които плячкосват ...

... върху плъхове, които ядат ориза и раците, които се забиват в стените на оризовите насаждения в крайна сметка ги карат да губят целостта си, което води до колапси на цели неолющени системи.

Без водните биволски върхове селяните вече нямаха къде да накисват палмовите листа, необходими за покриване на покривите им, което ги караше да разчитат на местно изработени глинени керемиди, което доведе до масивно обезлесяване, тъй като дърветата се изсичаха, за да захранват пещите с керемиди.

И без контрол на вредителите, тъй като птиците бяха изчезнали (няма гори), змиите и гущерите и рибите изчезнаха (без върхове) маларията се разпространи като горски пожар. Дори ферми, които използваха химикали, установиха, че комарите бързо стават устойчиви, без значение колко увеличават дозата всяка година.

По цял свят, когато една система, която се е развила за дълги периоди от време, е коренно променена или променена, ние намираме същите примери за бедствие и колапс. Ето Чарлз Марон, който обсъжда темата в книгата „Силни градове“:

Обратната страна на „неподходящата технология“ е известната притча за „Оградата на Честъртън“: ако попаднете на порта в дадено поле и не виждате причина защо тя да е там, не я махайте, докато не разберете защо е поставена там на първо място.

Хиляди години с трудно спечелени предадени традиции и земеделски и екологични знания се губят всяка година, всеки път, когато един стар фермер умира без наследници. В много случаи сме преминали границата без връщане: ще трябва да спорим на тъмно.

Досега по-голямата част от тази тема е вдъхновена от великата работа на д-р Ранил Сенанаяке и Г. К. Честъртън. Следва повече наблюдения върху традицията и културата и как тя се пресича с екологията и устойчивостта, но от други мислители / автори.

По-скорошен пример от префектура Акита в Япония, където дръвчетата ябълки бяха въведени в овощните градини. Совите не можеха да кацнат или да гнездят на тези дървета, така че преди някой да разбере, че популациите на гризачи експлодират. english.agrinews.co.jp/?p=4636

Как религиозните празници и обичаи на Шри Ланка са определени като контрол на вредителите: 1. Факлите, носени от селяни, когато отиват до и от храмовете след мрака, унищожават огромен брой насекоми точно когато те са в пиковия си период на размножаване и са най-разрушителни за селското стопанство .

2. Раковини и барабани, изписани с религиозни символи и ритмично скандиране, служат добре за създаване на бум шумове, пренасящи се върху големи площи. Съществува теория, че тези бумове нарушават призивите за чифтосване на насекоми, което води до по-малко насекоми, тъй като фестивалите са приурочени към пиково размножаване.

3. Свързани, автоматичните барабанни барабанни тръби за водна енергия, разработени от всички култури за отглеждане на ориз, които служат за възпиране на плъхове и също така за нарушаване на призивите за чифтосване на насекоми. Шри Ланка също ги има, в Япония те се наричат "шиши одоши", плашители на елени.

4. Летни предложения. Във всички религии на Шри Ланка има церемонии, на които се предлагат цветя, светлини и плодове. Те привличат насекоми, които са унищожени от пламъците на светлините или изядени от птиците, привлечени от плодовете. Цветята продължават традицията: красота.

5. Маслени лампи. Защото някои хора мислят, че си измислям: първо имаме собствените думи на фермера, описващи ритуала, след това модерно научно обяснение на това как ритуалът действа като механичен пестицид. Маслото е домашно отглеждано, домашно пресовано, масло от семена, разбира се.

  • Харесвам 5

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създай нов акаунт или се впиши, за да коментираш

За да коментираш, трябва да имаш регистрация

Създаване на акаунт

Присъедини се. :) Регистрацията става бързо!

Регистрация

Вход

Имаш акаунт? Влез оттук.

Вход

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    В момента само ти разглеждаш тази страница.

×
×
  • Създай нов...

Информация

Поставихме cookies на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване