Jump to content

Преди да се регистирате, молим ви прочетете Правилата на форумите и Какво е Без Мотика?.

venkicha

Рязане на овощни дръвчета

Recommended Posts

Emil

Под един от орехите ми се самозасади нещо средно между мента и джоджен и се чувства много добре.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

@Лозан мерси за съветите. Не ми е съвсем ясна работата с въжето и терминологията, но ще пиша и питам като му дойде времето. В тия снегове няма да се качвам по орехи с бръшлян на 12 метра.

Днес ми се случи за пръв път може би да падна със стълба от дърво. От една страна неповторимо усещане не в хубав смисъл, от друга хубавото беше, че не беше от високо, а и стълбата беше само 4 метра дълга. Ето това е, което е останало от дървото (стълбата в кадъра е друга):

Photo0484.thumb.jpg.fee4b27558b556e655fa9d6fcfd207ec.jpg

Ниско качество снимка, но за ориентир (то и дъжд валеше). Дървото е стара синя слива около седем метра висока. Имаше четири клона, от които единият се откърти и после го срязах да може да зарасне по-добре. Клон с подобна дебелина на видимите. Но това е един от рисковете при работа с високи дървета и стълби и е по-добре човек да мисли предварително отколкото при свършен факт.

Конкретно в случая направих грешката да подпра стълбата, така че да натиска клона навън от центъра на дървото. В един момент като постоях горе и даже посвърших, тежестта му дойде в повече и клонът се отчупи, стълбата тръгна да пада напред заедно с него и аз заедно със стълбата. Самото падане стана бавно и за щастие клонът падна на ограда и така омекоти удара и скъси разстоянието за падане. Аз си понабих ръцете и краката под коленете.

Но винаги има някаква доза късогледство или припряност при такива инциденти. Аз първоначално се опитвах да подпра стълбата от другата страна на клона, но тя все се хлъзгаше настрани и не беше стабилна (и заради наклона и ъгъла), та я сложих отвътре. И колкото по-високо се качиш по нея и се пресягаш, толкова повече натежаваш, а и стълбата е тежка сама по себе си. Разбира се, клонът се оказа зачупен и загнил във основата си и се държеше на тънка външна част със кора. Малко му е трябвало. Можел ли съм да видя и да го предвидя? Ами няма и как като не съм погледнал! Но за другите клони ще гледам. Или поне ще очаквам и скрити проблеми.

Въобще да натискаш клони навън от дървото със стълба не е разумно. Особено на старо и поизкорубено дърво. И дори клонът да изглежда здраво сраснал външно, то знае ли се в миналото какви повреди е претърпявал?

Ако си стъпил на клон и той тръгне да се чупи, можеш да се хванеш за друг и да се прехвърлиш. Но когато цялата ти тежест е върху стълбата и разчиташ само на един клон... Тогава няма къде да се хванеш. И всичко става много бързо. Дори падането да е забавено от клона, връщане назад няма.

За капак дървото с падането на този клон съвсем се оголи. На централния разклоненията почваха на 5-6 м и стоеше един гол. С риск да повредя доста корени и него го отрязах на два метра и нещо и се надявам да избие хубаво и да оформя нова корона. А догодина ще махна по същия начин и четвъртия клон. Няма да е тази година, защото и към момента свалих сигурно две трети от клоните.

Но човек като е падал веднъж, после повече внимава. В друга ситуация такова падане можеше да е фатално, а сега станах повече атракция за околните.

P.S. И понеже някои ме критикуваха защо се занимавам с такива високи и проблемни дървета. Първо дървото е плододаващо ежегодно. Да, височко е, не става и за бране. Има вариант да го рестартирам, което и ще направя, но не мога да го направя на метър или метър и нещо, просто защото животните ще го унищожат. Отделно то си дава плод, дори да е на 3-4 метра и нагоре. Ако се изреже, поне две-три години нищо няма да бера от него. Затова бих го снишил поетапно. И за да не рискувам да изсъхне.

А защо трябва да се съобразявам с животните ли? Мястото е пасище. Плодът е бонус. Под два метра височина всички клони могат да пострадат.

  • Мерси 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Лозан

Абе Славянски, че се гътнеш бре мен... Вържи стълбата за клона, след като се качиш внимателно, та да не се хлъзга при всяко трепване. Верно си е опасно, но аз съм малко тип Маугли (нашите са ме произвели на клон сигурно) и си се кефя да изкачвам де що има за изкачване. Иначе добре си окастрил дървото. Особено ми е интересно как постигна тоя curved срез в дясно на ствола? Също ми прави впечатление, че някои клони си ги рязал много близо до основата им, което може да навреди на останалата част от клона, от който тръгват. Поне съм на костилкова тематика, та четох преди време, че трябва да режеш на разстояние от основата, за да оставиш мегдан за зарастване, а след това, ако се налага доизрязваш изсъхналото.

Иначе съм ОК с тази сеч :mrgreen: Ще стане супер дръвче, ако му е писано да оцелее.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Лозето ме наби!

Цък: най-сигурно е, че няма да паднеш, ако си вържеш въжето на врата! :mrgreen:

Иначе толкова израсли дървета  ги смятам за загубени за каузата, режа ги яко и те от проклетия не умират :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Астрала

 

  • Мерси 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

@Лозан до ореха едва ли ще стигна тая пролет. Това е много сериозен проект.

Но гледам да избутам максимално ябълките и крушите. Останаха няколко големи ябълки. Днес се катерих на една, която вече розовее от напъпили съцветия. Оправих я, обаче много се ронят цветовете в тази фаза. Закъснял бях, макар че тя имаше твърде много цвят тъй или иначе. Та се колебая дали да не отложа за такива гъсти корони за след месец? Но като се има предвид, че ме чака пикиране на домати и прочие градински дейности - едва ли. Днес ако избутам още две-три дървета (закарах скеле отдолу) и това ще е с ябълките. Дори частичната резитба на някои се надявам да даде шанс за реколта и догодина. Други пък тази година няма да цъфтят, заради прераждане миналата. Ще обърна внимание на тези, които подрязвах миналата как се справят.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Оглеждах днес някои от ябълките. От четири големи дървета (може би 60 години и нагоре) имали много плод предната година и почти без резитба тогава, тази година цвят почти или въобще няма да имат. Тук-там по някое съцветие. Една, която подрязвах и имаше приличен плод, и подрязах и тази зима, е заложила доста цвят. Тъй че ефект има.

Друга млада ябълка раждаща за втора година, и то се беше счекнала от плод, гледам тази май няма да цъфти. Едното за сметка на другото. А бяха дребни от прераждането.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Лозето ме наби!

Много народ рИве, че ябълките раждат през година. При моите няма ясна закономерност, но и малкото пак е достатчно.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Астрала

Моят съсед имаше много ябълки миналата година, ябълките са на повече от 30 години. Тази година не мисля, че ще раждат, но и той не ги реже, дори има счупени клонки на една от ябълките, но не се дават, почти съм сигурен - Айвания. Хубав сорт.. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров

Всички дървета раждат през година, ако преродят драстично някоя година. Това е научно обяснено преди цифра години, да не кажа 20+, чрез хормоналната система на дървото. Залагането на семка/костилка/ядка изчерпва специфични хормони в системата на дървото и на следващата година възстановява, съответно ражда по-малко или хич. Понякога цъфтят, но мятат цвета. Усилено торене, особено с химия, обикновено прави върла вегетация, а не залагане на плод. Препоръчвам ето тази книга (вероятно за 101 път, ще ме извините, но е приятна наистина): https://www.chelseagreen.com/product/the-holistic-orchard/

Иначе е факт, че различните видове и сортове имат различна "носимост", с други думи примерно черешата може да дава по-голямо количество по-регулярно от попската круша; или Айвания спрямо Белголдън.

  • Мерси 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Kalam Mekhar
На 12.04.2022 г. at 0:35, Лозето ме наби! написа:

Много народ рИве, че ябълките раждат през година. 

Реват, защото са лакоми и пропускат операцията по сваляне на излишните плодове. При прераждане, дървото се изтощава и на следващата година дава по няколко плода.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски
преди 24 минути, Kalam Mekhar написа:

Реват, защото са лакоми и пропускат операцията по сваляне на излишните плодове. При прераждане, дървото се изтощава и на следващата година дава по няколко плода.

Ами ти ако си мераклия прореждай ябълки по десет метра. Аз нямам нито време, нито желание. Това, което стигам, гледам да прореждам. Но също и ниски дървета в моите условия с щъкащи животни въобще не ме устройва. Ниските ябълки в някои неоградени парцели наблизо не само плод нямат, но и листа нямат. Затова дори присадките почнах да правя високо.

Джанки и някои круши си раждат всяка година между другото. Без резитба.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Kalam Mekhar
преди 5 минути, Славянски написа:

Ами ти ако си мераклия прореждай ябълки по десет метра. Аз нямам нито време, нито желание. Това, което стигам, гледам да прореждам. Но също и ниски дървета в моите условия с щъкащи животни въобще не ме устройва.

Джанки и някои круши си раждат всяка година между другото. Без резитба.

А, какво правиш 10 метрово дърво. В смисъл, как го пръскаш и как береш плодовете. В Гърция се оставя само по една ябълка на клонка. Ако се получи китка от няколко ябълки, препаратите не могат да покриват добре плодове и загубите на плодове от вредители са много големи. Но, плодовете падат в крайната си фаза на развитие, когато дървото вече е изхабило ресурсите си за тях. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Не го пръскам. Брането наистина е проблем, но съм взел пръти. Имам и скеле. По-голям проблем ми е прераждането и окапването на неузрелите ябълки. Друг проблем е, че на някои короната не позволява катерене. Примерно едно вертикално стъбло до 6-7 метра. Принципно ако почват над 2,50 м за мен е добре, но вече на десет метра си е зор. Но пък много плод задържа такова дърво. Някои са добре оформени и може и да се берат и да стигнеш до върха почти.

Тъй или иначе голяма част от плодовете отиват за храна на стоката към момента, а и после сигурно.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Само искам да покажа една ябълка нагоре в селото, която подрязвам вече две-три години. Беше диво/саморасло дърво, направо бодлива в първия метър и половина, не беше и цъфтяла. Миналата година задържа първи плод и бяха много едри. Тая зима се постарах да я проредя и оформя и се е счекнала от ябълки. Проредих някои дребни, които можех да стигна. За капак дървото е под жици високо напрежение покрай път последна категория, но се надявам, че ако се поддържа ниско, от енергото няма да го барат. Жиците са много нагоре.

IMG_20220621_161906.thumb.jpg.3d84012385c6035513e73f08ba989e3d.jpg

А преди беше една гъста плетеница от клони, птичка не можеше да мине през короната. Радвам се, макар и да не е мое. Но сигурно щеше да е с още три метра нагоре както вървеше и почти без плод, ако не беше подрязвано. Това на снимката е само един клон, може би една десета от дървото.

  • Харесвам 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
kokorko

Супер, е така трябва да се държи - НИС-КО :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

То не е чак толкова, щото е край път, пък ако беше ниско животните ще го унищожат, но ябълките много се стигат без стълба. Вече нагоре има клони и на 3-4 метра. Аз си взех и прът за бране и бих стигнал всички клони. Иначе дървото може да е спокойно на 15 години, дори повече. 

То едва ли ще бера повече от за опитване, но се радвам, че е родовито.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Тези дни подрязвах една млада ябълка на шест-седем години. Гледам да оформям скелета на дръвчето, но ми прави впечатление, че повечето по-дебели разклонения излизат или под по-остър ъгъл спрямо основното стъбло или срастването е от един тип, който има по-голяма вероятност да се отчекне след време при по-голямо натоварване (все едно има вертикален "тигел" между стъблото и разклонението, а не "якичка" около клона). Реално ако искам да оставя други скелетни клони с по-добър ъгъл, трябва да махна твърде много. За съжаление не съм снимал. Но долните три големи разклонения са такива. Не толкова посоката и ъгъла, а типа срастване.  Т.е. предполагам ще трябва да ги подменям. Засега мисля да ги оставя обаче, докато тръгнат клонки в подходяща посока, пък и дръвчето вече дава плод. Или пък не е проблем?!

Чудя се също дали това не е и до сорт? Бях чувал от специалист, че примерно сорт Брейбърн имала кофти корона и била неприятна за подрязване. Тази конкретно е Белфльор.

За сравнение подрязвах и една друга ябълка, която е по-голямо дръвче, саморасло. Не е цъфтяла още, но я чакам тая година. Присадил съм и друг сорт на две от разклоненията. Та при нея почти всички клони излизат под хубав ъгъл, та се чудя кои да оставям. Може би наистина е до генетика.

  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
embedeo

@Славянски , а и всеки друг, който си е задавал подобни въпроси, аз се присъединявам към тези притеснения и ще се опитам да допълня, обобщя и предложа частично решение.

(1.) Проблемът с посоката и ъгъла под който скелетни или бъдещи скелетни клони "излизат" от стъблото е голямата вероятност тези клони да се отчупят или "отчеснат" от стъблото при по-голямо статично (сняг, изобилие от плодове) или динамично (пориви на вятъра) натоварване в бъдеще. В един от видеоклиповете си Христо Ашламинатора, например, показва разклонение на фиданка с малък ъгъл между две водещи клончета, което нарича "заешки уши" и препоръчва резитба на едното разклонение.

(2.) В зависимост от вида на дървото, може да има случай, когато ъгъла и посоката на естествено израстнал скелетен клон изглеждат добре, но в основата на клона, особено от горната страна има образувание, което спомага евентуално бъдещо "отчесване" точно в основата на клона. Възможно е в това образувание да се задържат вода и лед които да засилват вредния ефект с течение на времето.

(3.) Проблемът с отрязването на дебел клон от дебело стъбло на дърво или прерязването да дебело стъбло на дърво, става причина новопорасналите скелетни клони, в мястото на отреза, да нямат структурна здравина. Подобни новопораснали скелетни клони, дори и да достигнат голям диаметър, близо до стъблото имат "неправилна" подредба на тъканите и влакната и механически са много по-слаби в основата си, в сравнение със скелетните клони които са израснали заедно със стъблото от ранната възраст на дървото. Понякога се случва така, че ако едно дърво сме запонали да го режем "на дебело", то в следващите години, трябва да продължим редовно да го подрязваме в критичните места, за да намалим риска за минувачите, от счупване на твърде дебел скелетен клон.  Например -- подрязването на дървета в централните части на Варна преди 15+ години.

(4.) При младо дръвче, когато се колебаем как да подрежем скелетните и бъдещи скелетни клони, не бива да забравяме че освен рязане, човекът (бидейки доста интелигентно същество) има в арсенала си и възможността да огъва клонките (training a tree as opposed to pruning it), за да направи бъдещата им скелтена роля много по-успешна. Най-елементарния пример е завързването на клонки към стеблото, или към други клонки, или към колове, или към тежести (на земята) за да се огънат в бъдеще, в по-подходяща посока. Другата възможност е, да се използват раздалечители (спейсъри, spacers), както се вижда от едно от видеоклипчетата постнати от @Астрала  по-горе на тази страница. Между другото, аз точно от това клипче се присетих за използването на раздалечители, и преди няколко месеца използвах метода за първи път. С тази разлика, че моите раздалечители са просто едни дървени чаталчета от стари отрязани клони.

  • Харесвам 2
  • Мерси 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски
преди 14 часа, embedeo написа:

2.) В зависимост от вида на дървото, може да има случай, когато ъгъла и посоката на естествено израстнал скелетен клон изглеждат добре, но в основата на клона, особено от горната страна има образувание, което спомага евентуално бъдещо "отчесване" точно в основата на клона. Възможно е в това образувание да се задържат вода и лед които да засилват вредния ефект с течение на времето.

Аз направих снимки привечер, но не съм ги прехвърлил. Мисля, че такъв е случаят. Не че ъгълът е лош на всичките, но в основата срастването е точно такова. Сливите често се цепят на такива разклонения от повече сняг. Те имат и по-вертикално вървящи клони.

преди 14 часа, embedeo написа:

Подобни новопораснали скелетни клони, дори и да достигнат голям диаметър, близо до стъблото имат "неправилна" подредба на тъканите и влакната и механически са много по-слаби в основата си, в сравнение със скелетните клони които са израснали заедно със стъблото от ранната възраст на дървото. Понякога се случва така, че ако едно дърво сме запонали да го режем "на дебело", то в следващите години, трябва да продължим редовно да го подрязваме в критичните места, за да намалим риска за минувачите, от счупване на твърде дебел скелетен клон.

Това е много интересно наблюдение. Може би сърцевината на стария клон стига до вътрешността на стъблото, докато захващането на младия клон върху старото стъбло е по-повърхностно, защото пъпката излиза от под кората.

преди 14 часа, embedeo написа:

Най-елементарния пример е завързването на клонки към стеблото, или към други клонки, или към колове, или към тежести (на земята) за да се огънат в бъдеще, в по-подходяща посока.

Да. Това го правя. При някои дръвчета е наложително. Основно връзване и раздалечаване. Видях да ги наричат разпънки. Сега съм набелязал една скоруша, която върви с много изправени клони и искам малко да ги наведа. Ще ползвам млади клонки с чатали. На една млада круша бях сложил четири такива почти на всички клони, защото вървяха все вертикално клоните. Не може да се отвори короната.

Въобще има си играчка, но това е дългосрочна инвестиция, което после ще ти пести и време. Иначе загледах някои ябълки с такива клони под лош ъгъл. Старо дърво. Очевидно може да оцелее дълго време и такъв. Той с времето си заяква. Но да се кача след години на такъв клон и да вземе да се отчупи не е работа. Аз сега и една череша млада се чудя дали да й кастря повече върха, защото върви твърде нависоко (малко я засенчва друго дърво от югоизток), а ми се ще да се разклонява повече в хоризонтала.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създай нов акаунт или се впиши, за да коментираш

За да коментираш, трябва да имаш регистрация

Създаване на акаунт

Присъедини се. :) Регистрацията става бързо!

Регистрация

Вход

Имаш акаунт? Влез оттук.

Вход

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    В момента само ти разглеждаш тази страница.

×
×
  • Създай нов...

Информация

Поставихме cookies на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване