Jump to content

Преди да се регистирате, молим ви прочетете Правилата на форумите и Какво е Без Мотика?.

venkicha

Рязане на овощни дръвчета

Recommended Posts

Астрала
преди 22 минути, Славянски написа:

Гледах тези дни някои видеа за резитби на ябълки и ще споделя едно, което полага някакви основи и ми допадна. На английски е, но и визуално може човек да се ориентира и без да разбира. Двете основни цели на човека са да се просветли короната (да няма клонки в сянка) и дърветата да се поддържат достатъчно ниски за поддържане и бране на ябълките. При младите дръвчета се оформя скелетната корона като е препоръчително да няма повече от един връх на основното стъбло и страничните клони да вървят под по-тъп ъгъл, което предполага по-добро страстване. Когато ъгълът между стъблото и разклонението е много остър (под 30 градуса), те много по-лесно се отчекват под тежестта на плод или сняг.

 

Тази резитба е за по-гъсти насаждения и основно за производители, иначе е добре, бих казал много добре. Предполагам, че са и на по-ниско растяща подложка. 

Още една интересна резитба.

https://realenglishfruit.co.uk/how-to-look-after-old-fruit-trees/

https://catalog.extension.oregonstate.edu/pnw400/html

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Да, на човека повечето му са на слабо растящи подложки. Има значение подложката. При слабо растяща не се отнема много. Идеята е да не се отнеме твърде много, което да предизвика прекомерен вегетативен растеж на клонки с листни пъпки.

При мен дърветата почти всички са на силно растяща подложка и гледам ниски клони да не оставям, все едно етаж или два нагоре от неговите. Брането е трудно и основно от земята, но имам много преплетени клони и плодът е дребен заради прераждане. Ще се опитам някои да ги сваля, щото 8-10 метра са ми много и е опасно със стълбите.

Има значение и на какви клонки се образуват цветните пъпки. Някои са на скъсени, други на върха на клонките. Имам една такава пред къщата - тя прави много буен растеж и бая я кастря всяка зима. Има цветове на върха на клонките. И клоните много ниско падат есенно време под тежестта на плодовете.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Астрала

Съгласен съм, всичко има значение и разновидностите от сортовете, които имате се различават. Копирах тази информация от линка, който оставих по-горе.

Най- древните римляни са първите, които откриват, че присаждането на дърво върху Бавнорастящи подложка носи дървото в производство по-бързо. В съвременното овощарство ние вече обърнахме всичко с главата надолу в сравнение с естественото плодно дърво, оставено на произвола. Умението, което сега е необходимо, е да се ограничи образуването на плодни пъпки, за да се насърчи растежа на леторастите. В търговските овощни градини това се прави с помощта на химически системи, но производителите имат проблеми поради факта, че цветята на овощните дървета се отварят по различно време . Първият цвят, който се появява, е на 2-годишна дървесина. След това, 7-10 дни по-късно, 1-годишната дървесина произвежда маси от цветя. При младите дървета плодовият цвят обикновено не се образува върху 3-годишна дървесина: това започва само когато дървото е по-старо. Така че в търговските овощни градини правилният етап, в който да се намали активността на цъфтежа, е, когато 1-годишният цвят е в пълен цъфтеж. Когато времето е било благоприятно, цветята на 2-годишната дървесина вече са наторени и залагането на плодовете е в разгара си. Ако времето е било твърде топло и отварянето на цветя на 1- и 2-годишна дървесина става едновременно, тогава процедурата по изтъняване е много по-сложна. 

И така, с тази основна информация, нека се върнем към нашите 40-годишни ябълкови дървета . Тяхната коренова система вече не проучва нови участъци от почвата, а просто поддържа сегашния си обхват. Така че те разчитат на източници на храна в непосредствената си среда. В резултат на това, ако цъфтят интензивно върху 1-годишна дървесина, има вероятност дърветата да преминат през следващия сезон. Това може да се избегне, като се гарантира, че кореновата система е снабдена с хранителни вещества и се изпълнява програма за намаляване на плодовете 3 седмици след залагането на плодовете .

Като последна бележка, базирана на наблюдение, цъфтежът на старите дървета е също толкова уязвим на замръзване, колкото този на по-младите дървета, но по-старите дървета имат допълнителна карта за игра. Ако цветът на 1- и 2-годишна дървесина бъде унищожен от замръзване, дървото може да отклони ресурсите към латентните плодни пъпки на 3- и 4-годишна дървесина, които могат да бъдат доведени до цъфтеж много бързо и по този начин все още да захванат реколта.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Освен че трябва да бъдат адекватни, резитбите трябва да бъдат и навременни.

Пролетта не успях да подрежа една ябълка и катерещата се по нея лоза и юни месец в дъждовете дървото натежа много и изгуби сигурно 1/3 от клоните си (счупиха се, някои изцяло) барабар с плода.

Разбира се, това не беше единствената ябълка, която не подрязах миналата зима. И докато някои да кажем, че са търпели отлагане, други си останаха като обеца на ухото. Една такава бяхме коментирали с Боби в тази тема и от гледна точка на крайния резултат, той беше прав, макар и друг да се оказа проблемът. Дървото беше с небалансирана корона заради изсъхнал основен клон - подновявах го - и този дисбаланс при тазвечершния тежък сняг го катурна и сякаш му приключи живота. Което е естествен процес - макар и да можеше да се отложи или избегне, но за капак дървото падна върху кокошарник и оранжерия покрай него - има счупена конструкция, смачкани ламарини и скъсани найлони, в снега посред зима. Допреди малко изрязвахме клоните надвиснали над оранжерията. Ето една нискокачествена снимка:

Photo0449.thumb.jpg.73bef406ba73422c587be4710af164bf.jpg

Ябълката е дебела към петдесет сантиметра и може би 6-7 метра висока. Но растеше и тежеше в посоката, в която и падна. Нямаше кой да я изтръска навреме, което сигурно също щеше да е достатъчно (мен ме беше сецнал кръстът и вършех къщна работа, а снегът валеше силно). Не можах и да махна сухите клони миналата зима, които тежаха в тая посока. Не съобразих да ги махна и тази зима, понеже не съм очаквал такава изненада. Преди две години устоя на 70 см сняг, а сега капитулира на 15. И не, че не е жива, но няма как да лежи върху оранжерията и кокошарника...

Хубавото от друга страна е, че кокошарникът е поел основния удар и тежестта на дървото. Той е по-лесен за ремонтиране. Докато я сменяй конструкция и найлон на оранжерията посред зима!

Ще имам едно наум за другите дървета. Когато оформяхме дървото, въобще не помислих за фактор баланс. Бяха тръгнали млади и силни клони в центъра, но основната част от короната беше в единия квадрант. Един-два сухи клона да бях изрязал тази година и нямаше да падне. Сега ще се чудим как да я извлечем без да повредим още повече найлона и оранжерията...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров

Ах, не ви завиждам :( Само като я видях тая снимка и преди да прочета текста, резко ми се припи греяно винце на топло... Ти имаш много дървета наоколо, според мен ги карай всичките на базова резитба солидна, дори да загубиш някое или да отслабне или да не преживее - не е драма. Нямам кокошарник и оранжерия, но не бих жалил дърво, което ги застрашава. Канадска ливада на 150 см и да се оправя.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски
преди 30 минути, Боби Димитров написа:

Ти имаш много дървета наоколо, според мен ги карай всичките на базова резитба солидна, дори да загубиш някое или да отслабне или да не преживее - не е драма. Нямам кокошарник и оранжерия, но не бих жалил дърво, което ги застрашава. Канадска ливада на 150 см и да се оправя.

Трябва да ги мисля и от гледна точка на опасност. Зад тая оранжерия има ред габъри по десет метра, в момента са надвиснали, няма как при тях да стане това. Те си вървят нагоре, не са засъхнали и най-много да изгубят някой тънък клон.

Мисля, че времето за такава резитба на 150 см е преминало, щото трупът е полегнал - ще можем ли да го изправим? И да държим дърво с такава история? Аз очаквах да съхне в следващите две-три години.

Жал ми е, щото е голямо дърво. Две такива вече заминаха по същия начин - една спасих като сорт, друга така и не разбрах какъв сорт е била, защото бързо изсъхна. И всичко заради тая резитба. Или пък притиснати от друго дърво, растат в една посока, натежават и един хубав сняг... и се тръшне на пътя. Чак се чудя някои стари дървета как още ги има, особено круши, без забележки в короната.

Та ще ги мисля и от гледна точка опасност за сгради и за самото дърво. Има един огромен орех, който затиска две ябълки и те вървят по диагонал, бягайки към светлината от него... ама няма накъде. И трябва да режа клон на ореха на 8 метра височина примерно, дебел... Рискова операция. Ще трябва да гледам видеа. Или да звънна на онзи Antony Croft, на когото по друга линия му имам визитка.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

За по-добра и лесна за помнене зрителна представа, ето как се влиза с взлом в оранжерия със съдействието на снега (повечето от клоните ги орязахме нощес), снимка на дневна светлина:

Photo0451.thumb.jpg.5251c76c9a21388b62a0a14e29687e07.jpg

А снегът продължава да вали... Красива зимна приказка!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Лозето ме наби!

Мдам, аз исках да орежа някои клони на стария орех, но се отказах защото и така е доста асиметричен. Добре, че ми даде пример!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Тези дни рязах доста ябълки и круши и добре се получава. Режат се и лесно, стига да успееш да се вмъкнеш в короната. Но сега се хванах с една джанка, която ми е голяма въпросителна - най-вече заради начина й на растеж, който за мен е необичаен. Всички клони вървят нагоре под много остър ъгъл и са почти без разклонения, а с множество пъпки и скъсени клонки. Даже прилича много на кайсия или зарзала като я загледаш. Съответно и където има разклонения, те пак вървят под едни много остри ъгли, където нито можеш да се покатериш да стъпиш, а може и в един момент да се разцепят. Отделно, че е много твърда и трудно се реже.

Та я подкарах с някакво прореждане, за да може да се влезе в короната, но и просто не ще да върви настрани! А няма други дървета около нея да кажем, че я засенчват. Не съм рязал такова дърво и не знам точно как е добре да процедирам. Реално махам огромно количество плодни пъпки. Искам да оформям някакъв скелет, за да може човек да се катери и да я поддържа. Съжалявам, че се стъмни и не успях да снимам.

Или може би джанки не се подрязват? Тя може би ще си изхрани плода, но и не разбирам как може плодно дърво да е гъсталак от вертикални клони... А джанките й са хубави, жълти.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров

Класическите джанки (напр карловската афъзка, върху която имам многогодишни наблюдения) първоначално подкарват много мощно с множество успоредни клони право нагоре. На село дядо я беше оформил над мястото за паркиране и над бунгалото, та се береше от покрива, но за да стане това, резитба непрестанна на вътрешни вертикални клони и в един момент прави чадъра, като се отвори короната и страничните клони почват да полягат.

Тя традиционно залага тонове пъпки на къси чепчета по клоните, така че не трябва да те плаши какво губиш. Обикновено до 10% е предостатъчно да се превърне на плод. При повече плод, губиш и ти, и дървото. Нееднократно дядо е брулил завръза.

Не е много овощарска снимка, но не намирам друга под ръка :)

IMG_20200410_155447.jpg

На преден план младенец и избягала от локдаун мама :D A на фона е нашата афъзка, виж как всичко е цвят по клоните и как върви рязко нагоре. Същата година свалих към 50% от клоните, тая пролет пак имам 50% да свалям, но е започнала да се отваря вече като корона и съм доволен :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Има и една друга джанка на подобна възраст, която се поразтвори. И тя беше доста гъста и я прореждах, но имаше и много хоризонтални и наведени клони за разлика от тази. А за снимка - то пък взе, че наваля сняг нощес. Но ще пробвам да снимам като си свърша другата работа и то след като съм махнал няколко клона. Ще добавя снимката.

IMG_20220121_142216.thumb.jpg.dd73c7d33ecdf7999386db62e4da4ea5.jpg

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Колкото и да искам да го отложа, мисля, че е крайно време да направя резитба на един голям орех. Има два големи клона, които "затискат" две ябълки на запад от ореха и ги избутват встрани. Съответно дърветата, макар и да са по десет метра и горница, се мъчат и не дават добър плод, а и те самите вървят леко настрани.

Проблемът е, че двата клона, които трябва да паднат, са на около 12 метра височина и са поне 20 см дебели. Имаме висока стълба, но на тази височина си е риск отвсякъде. Отделно дървото е обвито и в бръшлян.

Чудя се как да го подхвана. Хайде, един човек ще придържа стълбата отдолу, но тя може и да не стигне. А и резачка на тая височина си кани сакатлък. Тъй че може би с трион ще е по-безопасно? Знам, че има професионалисти, които вършат подобни дейности. Те се връзват към дървото за всеки случай. Щото на 12 метра отдолу няма планина вълна или гъши пух. Иначе вълна има и бих могъл да подсигуря чували, но не ми се ще това да е част от плана... Но такива катерачески приспособления нямам.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Лозето ме наби!

@Славянски , непременно с професионалист! Аз имам две акации за събаряне, близо до сайвант, големият ми орех също иска рязане и на пролет (т.е. при подходящо време), живот и здраве ще го викам - каквото той каже.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Славянски

Нали имаше лаф, че е Ной е бил аматьор-корабостроител, а Титаник е направен от професионалисти...

Тук въпросът е дали мога да си го позволя. Кастрим високи ясени. Но тук има по-дебели и раздалечени клони.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Лозето ме наби!

Да, ама на Ной му е говорил Господ! Аз съм помагал на професионалист, но не за толкова огромни дървета. Поне първия път го извикай, ако питаш мен и следващия, щото за него това е ежедневие, а ти имаш само един живот :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Лозан
На 30.01.2022 г. at 12:49, Славянски написа:

...Проблемът е, че двата клона, които трябва да паднат, са на около 12 метра височина и са поне 20 см дебели. Имаме висока стълба, но на тази височина си е риск отвсякъде.

...

Привет Славянски! Виж в нета как се преви "импровизирана гръдна обвръзка", лесно е и само въже ти трябва и един възел да научиш. Връзваш на клона, който ще режеш на поне 50см от среза (на частта, която ще остане на дървото!!! :D ) едно "ухо" с карабинер, промушваш края на обвръзката през карабинера с протриващ възел и го спускаш надолу след като се качиш близо до клона по стълбата или по ствола. Долу някой държи края на въжето съсредоточен!!!, защото няма да има седалка, протриващо и контролен възел и дебне да ти е опъната обвръзката (получава се нещо, като да се катериш на горна осигуровка). Режеш си клона, той пада и ако случайно бутне стълбата падайки, което е мега вероятно, ще увиснеш на обвръзката и оня долу ще те спусне бавно надолу. Ако стълбата не се катурне местиш "ухото" с карабинера към ствола на ореха и режеш следващата част от клона и така поетапно го сваляш. В Делян що клони и дървета съм изрязал на дядовци и баби и съм още жив, а съм самоук, какъвто е бил и първият рязал някога клон/дърво...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Лозан

А ето как издялках аз една от черешите ми. Беше болна, гризеше я корояд и нещо я караше да гние, а тези оранжеви гъби се появяваха на гниещите места. От някои места течеше смола. Трябваше да предприема нещо и взех крути мерки, но като представител на самоуките, първо рязах, после четох и се оказа, че черешите не носели на много рязане, и по принцип костилковите се режели след семковите, щото по-малко носят на студ, та:

https://photos.app.goo.gl/daF7NG1P96dZ5ZxF7

Надявам се да преживее и да се възстанови. Мазал съм със стикал отрезите, след като съм ги загладил с макетен нож.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Лозето ме наби!

На други места съм срещал, че черешите обичат якото рязане :) От личен опит установих, че е добре да отрежеш дебел клон на подходящо място, но не ежегодно да кълцаш по-дребните.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Kalam Mekhar
На 30.05.2020 г. at 7:42, Ру® написа:

Освен това идеята е то да е от втория слой в гората-градина, над него (първия слой) са високи орехи. 

 

Няма втори слой под орехите. Орехът не търпи нищо под него и непрекъснато се стреми да го унищожи. Или засаждаш дървета, както трябва на нужното разстояние за клоните и корените, или, по- добре да не започваш. Това е моето мнение. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Боби Димитров

Аспержите са ок под орех, а и не само. Това от личен опит. А иначе:

https://balkanecologyproject.blogspot.com/2015/09/plants-that-can-be-grown-around-walnuts.html

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създай нов акаунт или се впиши, за да коментираш

За да коментираш, трябва да имаш регистрация

Създаване на акаунт

Присъедини се. :) Регистрацията става бързо!

Регистрация

Вход

Имаш акаунт? Влез оттук.

Вход

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    В момента само ти разглеждаш тази страница.

×
×
  • Създай нов...

Информация

Поставихме cookies на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване